• Hordaland
  • Statnett sin KVU for Bergen og omland

Høringsuttalelse

Statnett sin KVU for Bergen og omland

I planen legges det opp til en formidabel forbruksøkning, og det mangler tiltak for energisparing og effektivisering.

Statnett forespeiler en forbruksøkning i Bergen og omegn, og estimerer at ny industri vil kreve 2/3, og elektrifisering av petroleumsindustrien 1/3 av denne veksten. Det er stor usikkerhet om hva det reelle forbruket vil bli og Statnett har derfor laget tre scenarier. I KVU-en legger de seg på middels-scenariet som betyr en økning fra 700 MW til 1400 MW fram mot 2030. Det innebærer blant annet ny industri på Kollsnes i Øygarden og Monstad i Austrheim, pluss elektrifisering av sokkelen. De foreslår å bygge et tredje samband til Kollsnes.

Vi mener at det i planleggingen må fokuseres mer på energisparing og effektivisering, enn stadig økning i forbruket. Eksisterende nett og vannkraftverk må oppgraderes, og det er mye å spare gjennom tiltak i bygg.  Energisparingstiltak er blant annet en del av klimaplan for Vestland fylke, og det burde det også være prioritet i denne KVU-en.

Areal er en ikke-fornybar ressurs som vi ikke kan ta en stadig større del av. Vi er inne i en klimakrise - og en naturkrise. Derfor må vi ta vare på den naturen som er igjen for å berge artsmangfoldet vårt. En natur som er intakt er vårt viktigste vern mot klimaendringer fordi det absorberer store mengder nedbør, lagrer karbon og demper vind.

Elektrifisering av petroleumsindustrien er feilslått bruk av knappe ressurser. Den burde heller brukes på fremtidsretta energi på land.

Les uttalelsen her:

05.02.2021 Statnett si konseptvalutgreiing (KVU) for Bergen og omland

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2021

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 28.04.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.