• Hordaland
  • Statnett sin KVU for Bergen og omland

Høringsuttalelse

Statnett sin KVU for Bergen og omland

I planen legges det opp til en formidabel forbruksøkning, og det mangler tiltak for energisparing og effektivisering.

Statnett forespeiler en forbruksøkning i Bergen og omegn, og estimerer at ny industri vil kreve 2/3, og elektrifisering av petroleumsindustrien 1/3 av denne veksten. Det er stor usikkerhet om hva det reelle forbruket vil bli og Statnett har derfor laget tre scenarier. I KVU-en legger de seg på middels-scenariet som betyr en økning fra 700 MW til 1400 MW fram mot 2030. Det innebærer blant annet ny industri på Kollsnes i Øygarden og Monstad i Austrheim, pluss elektrifisering av sokkelen. De foreslår å bygge et tredje samband til Kollsnes.

Vi mener at det i planleggingen må fokuseres mer på energisparing og effektivisering, enn stadig økning i forbruket. Eksisterende nett og vannkraftverk må oppgraderes, og det er mye å spare gjennom tiltak i bygg.  Energisparingstiltak er blant annet en del av klimaplan for Vestland fylke, og det burde det også være prioritet i denne KVU-en.

Areal er en ikke-fornybar ressurs som vi ikke kan ta en stadig større del av. Vi er inne i en klimakrise - og en naturkrise. Derfor må vi ta vare på den naturen som er igjen for å berge artsmangfoldet vårt. En natur som er intakt er vårt viktigste vern mot klimaendringer fordi det absorberer store mengder nedbør, lagrer karbon og demper vind.

Elektrifisering av petroleumsindustrien er feilslått bruk av knappe ressurser. Den burde heller brukes på fremtidsretta energi på land.

Les uttalelsen her:

05.02.2021 Statnett si konseptvalutgreiing (KVU) for Bergen og omland

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2021

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.