• Hordaland
  • Statnett sin KVU for Bergen og omland

Høringsuttalelse

Statnett sin KVU for Bergen og omland

I planen legges det opp til en formidabel forbruksøkning, og det mangler tiltak for energisparing og effektivisering.

Statnett forespeiler en forbruksøkning i Bergen og omegn, og estimerer at ny industri vil kreve 2/3, og elektrifisering av petroleumsindustrien 1/3 av denne veksten. Det er stor usikkerhet om hva det reelle forbruket vil bli og Statnett har derfor laget tre scenarier. I KVU-en legger de seg på middels-scenariet som betyr en økning fra 700 MW til 1400 MW fram mot 2030. Det innebærer blant annet ny industri på Kollsnes i Øygarden og Monstad i Austrheim, pluss elektrifisering av sokkelen. De foreslår å bygge et tredje samband til Kollsnes.

Vi mener at det i planleggingen må fokuseres mer på energisparing og effektivisering, enn stadig økning i forbruket. Eksisterende nett og vannkraftverk må oppgraderes, og det er mye å spare gjennom tiltak i bygg.  Energisparingstiltak er blant annet en del av klimaplan for Vestland fylke, og det burde det også være prioritet i denne KVU-en.

Areal er en ikke-fornybar ressurs som vi ikke kan ta en stadig større del av. Vi er inne i en klimakrise - og en naturkrise. Derfor må vi ta vare på den naturen som er igjen for å berge artsmangfoldet vårt. En natur som er intakt er vårt viktigste vern mot klimaendringer fordi det absorberer store mengder nedbør, lagrer karbon og demper vind.

Elektrifisering av petroleumsindustrien er feilslått bruk av knappe ressurser. Den burde heller brukes på fremtidsretta energi på land.

Les uttalelsen her:

05.02.2021 Statnett si konseptvalutgreiing (KVU) for Bergen og omland

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.02.2021

Generell plakat krabbe
Plastjakten Hordaland

Plastutstilling på Herdla museum

21.05.2019 | Sist oppdatert: 28.05.2019

Plast er et allsidig materiale som har ført til utviklingen av mange nyttige produkter som vi bruker hver dag. Dessverre er det slik at en del av plasten vi bruker havner på avveie og ut i naturen; "men hvorfor er det dette et problem" spør vi oss i vår nye spennende, fargerike og inspirerende plastutstilling.

Naturen på Lygra_av Mona Maria Løberg

Valkomiteen si innstilling er klar

15.03.2019 | Sist oppdatert: 15.03.2019

På laurdag 16. mars er det årsmøte, der mellom anna nytt styre skal veljast. Her er valkomiteen si innstilling til nytt styre.

Klimaopprøret 14

Største klimademonstrasjon i Bergen nokon gong

14.03.2019 | Sist oppdatert: 14.03.2019

Minst 3000 ungdommar fylte i dag Torgallmenningen i Bergen sentrum for å protestera mot manglande klimahandling frå politikarane. - Me er bekymra for framtida vår og krev handling, sa leiar i Hordaland Natur og Ungdom, Vilja Helle Bøuym, til NRK.