Valgdebatt: Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tid: 20.08.2019 kl. 19:00-21:30

Sted: Litteraturhuset, Auditoriet

Naturen, artene og hele livsgrunnlaget vårt trues – ikke bare av klimaendringer og plastforurensning, men også av den omfattende «bit for bit»-nedbyggingen av naturområdene våre. Denne utviklingen har lokalpolitikerne hovedansvaret for. I debatten utfordrer vi dem på om, og hvordan de vil stanse naturtapet.

Et enslig tre står igjen etter naturødeleggelser på Fanafjellet

Et enslig tre står igjen etter naturødeleggelser på Fanafjellet.

Naturvernforbundet Hordaland har nettopp lansert vår visjon for å stoppe utryddingen av planter og dyr i Bergen, og for hvordan vi kan ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Nå inviterer vi til det som blir Bergens viktigste miljødebatt i lokalvalget, hvor toppkandidater fra alle partier stiller:

• Harald Victor Hove (H)
 • Roger Valhammer (Ap)
 • Sofie Marhaug (Rødt)
 • Mikkel Grüner (SV)
 • Ove Sverre Bjørdal (Sp)
 • Marte Monstad (FrP)
 • Erlend Horn (V)
 • Thor Haakon Bakke (MDG)
 • Knut Inge Andersen (Folkeaksjonen nei til mer bompenger)

Vi starter debatten med å gå gjennom hovedtrekkene i «Gode, grønne Bergen – En by for bier og bergensere», vår visjon for Bergen i 2030, og utfordrer deretter partiene og politikerne våre til å gjøre rede for om, og hvordan de har tenkt til å stoppe det store naturtapet i byen vår.

Gjenbruksuken-Bergen-Foto-Bir-e1572951512827

Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!