Valgdebatt: Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tid: 20.08.2019 kl. 19:00-21:30

Sted: Litteraturhuset, Auditoriet

Naturen, artene og hele livsgrunnlaget vårt trues – ikke bare av klimaendringer og plastforurensning, men også av den omfattende «bit for bit»-nedbyggingen av naturområdene våre. Denne utviklingen har lokalpolitikerne hovedansvaret for. I debatten utfordrer vi dem på om, og hvordan de vil stanse naturtapet.

Et enslig tre står igjen etter naturødeleggelser på Fanafjellet

Et enslig tre står igjen etter naturødeleggelser på Fanafjellet.

Naturvernforbundet Hordaland har nettopp lansert vår visjon for å stoppe utryddingen av planter og dyr i Bergen, og for hvordan vi kan ta byen vår i en retning fra grått til grønt.

Nå inviterer vi til det som blir Bergens viktigste miljødebatt i lokalvalget, hvor toppkandidater fra alle partier stiller:

• Harald Victor Hove (H)
 • Roger Valhammer (Ap)
 • Sofie Marhaug (Rødt)
 • Mikkel Grüner (SV)
 • Ove Sverre Bjørdal (Sp)
 • Marte Monstad (FrP)
 • Erlend Horn (V)
 • Thor Haakon Bakke (MDG)
 • Knut Inge Andersen (Folkeaksjonen nei til mer bompenger)

Vi starter debatten med å gå gjennom hovedtrekkene i «Gode, grønne Bergen – En by for bier og bergensere», vår visjon for Bergen i 2030, og utfordrer deretter partiene og politikerne våre til å gjøre rede for om, og hvordan de har tenkt til å stoppe det store naturtapet i byen vår.

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.