• Hordaland

Vårt innspill til Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033

Valgene vi tar i dag vil være avgjørende for om vi klarer å snu natur- og klimakrisen. Tiltakene i NTP må bidra til å løse krisen, ikke forverre den.

Vestland fylkeskommune har fått i oppdrag av Samferdselsdepartementet å komme med en prioriteringsliste til Nasjonal transportplan 2022-2033, og har i forbindelse med dette bedt om innspill. Vi i Naturvernforbundet Hordaland sendte vårt innspill 3. april. Her følger en oppsummering, men her kan du lese hele høringsinnspillet.

Innledning

Nasjonal Transportplan endrer Vestlandet. Asfaltalliansen presser på for veiprosjekt som kan ødelegge uerstattelige naturverdier, bidra til stor trafikkøkning med betydelige klimautslipp og gi lokal luftforurensing. Statens vegvesen (SVV) har valgt en dramatisk prioritering av Hordfast som eneste store prosjekt i vår region. Hordfast er gigantprosjektet som vil gi den største menneskeskapte naturødeleggelsen i Vestland noensinne. Grunnlaget for nytteberegningene som SVV bygger på, er høy fart og planer for stor økning i biltrafikken.

Samme etat - SVV - prioriterer ikke Bybanen eller ny jernbane mellom Arna og Voss. Vi er enige med SVV på ett punkt: Vestlandet må prioritere.

Bompengeandelen som SVV foreslår for Hordfast er langt over Regjeringens norm på 30%. Andelen som skal finansieres med bompenger er beregnet til 17,4 milliarder kroner. Det utgjør 47,4% av Hordfast-regningen.

SVV følger ikke egne retningslinjer for utredning av ikke-prissatte konsekvenser. Etter vårt syn legger Departementet og SVV så stor vekt på samfunnsøkonomisk lønnsomhet med snevert beregningsgrunnlag, at viktige natur- og samfunnsverdier kan gå tapt. SVV legger også for liten vekt på økt bruk av digital kommunikasjon – gode kommunikasjonsalternativer som i fremtiden kan erstatte mange fysiske reiser.

Norges forpliktelser for FNs bærekraftsmål for klima- og naturmangfold ikke er ivaretatt av SVV. Visjon, strategi og transportmål fra SVV er mangelfullt eller for snevert definert.

Oppsummering

• FNs bærekraftsmål om klima og naturmangfold er ikke ivaretatt i SVV sin innstilling for oppdrag 9. Det justerte hovedmålet for NTP: «Et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050», herunder «bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål» er ikke ivaretatt. Nullvekstmål er omtalt i innspillsdokumentet – men i liten grad operasjonalisert.
  • Vi leser vakre mål i en rekke utredninger fra SVV, men i praksis viser SVV sitt prioriteringsdokument en kraftig målforskyvning vekk fra miljøhensyn. Vurderinger av klima og naturmangfold er omtalt i flere tidligere rapporter, men vesentlige utfordringer som er omtalt bl.a. for Hordfast forsvinner helt i konklusjonen i sluttdokumentet.
  • Ikke-prissatte konsekvenser er ikke tatt med i sluttvurderingen. I oppsummerende vedlegg har «Reisehverdag» og «Trafikksikkerhet» fått to stjerner hver. Kategorien «Klima og miljø» står tom, til toss for svært negativ omtale i andre dokumenter. I planomtalen for godkjent alternativ F heter det: «Alle traséalternativa gir negative konsekvensar for ikkje-prissette tema.»
  • Kost-nytte-analysen tillegger høy fart og kraftig trafikkøkning urimelig stor vekt – klart i strid med Norges bærekraftsforpliktelser.
  • Kost-nytte analysen blir brukt som magisk premiss til tross for at nytteberegningene for Hordfast varierer fra dokument til dokument.
  • Hordfast får en bompengeandel på 47%, langt over Regjeringens krav til maks 30%.
  • SVV gir alle utbyggingsalternativ lavere klimautslipp enn fergealternativet uten å ta høyde for teknologisk innovasjonspotensiale som ligger i fergesektoren, utsiktene til elfly mellom Stavanger og Bergen, og karbonlagrende økosystemer som kystmyr som blir ødelagt for alltid.
  • Byvekstavtalene får ingen klar støtte i innspillet fra Statens vegvesen.

Vår prioriteringsliste i NTP:

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.04.2020

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019 | Sist oppdatert: 22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Inviterer til kommunevalgets viktigste miljødebatt:

Det store naturtapet - Nok er nok av bit for bit!

Tirsdag 20. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til politisk debatt på Litteraturhuset. Her utfordrer vi alle partienes toppkandidater i Bergen til å vise om, og hvordan de vi stanse naturtapet og ta byen vår i en retning fra grått til grønt.