illustrasjon: Statens vegvesen

illustrasjon: Statens vegvesen.

Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for naturen som blir ødelagt. Fylkesmannen har kalt Hordfast for det største naturinngrepet i Hordaland noen sinne.

Mange tror at den nye motorveien kommer uansett, men det stemmer ikke. Det er først når pengene til byggingen er satt av i statsbudsjettet at den endelige beslutningen er tatt.

Motstanden mot Hordfast øker, og sammen med mange andre  krever Naturvernforbundet Hordaland nå omkamp om monsterveiprosjektet. Derfor utfordrer vi fylkespolitikerne i alle partier til debatt:

Tid: 29. august, 19.00-21.30

Sted: Litteraturhuset, Auditoriet

Vi starter med innledninger ved Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland, Roald Kvamme, fylkespolitiker i Arbeiderpartiet og Jan Ove Halsøy, regionsjef Norges Lastebileierforbund før vi kjører debatt.

Politikerne som deltar i debatten er:

- Terje Søviknes, FRP
- Marthe Hammer, SV
- Jeanette Syvertsen, Rødt
- Svein K. Halleraker, Høyre
- Natalia Golis, MDG
- Gunhild Berge Stang, Venstre
- Tor Andre Ljosland, KRF
- Knut Inge Andersen, FNB
- Eigil Knutsen, AP
- Jon Askeland, SP

Journalist Gunnar Wiederstrøm leder debatten.

Her finner du mer informasjon om arrangementet og deltakerne.

Hordfast natur

Naturvernforbundet ber Os kommunestyre avvise forslag om hurtigbehandling av Hordfast

Os kommunestyre skal tirsdag 24. september behandle forslag om at videre planlegging av Hordfast skal bli gjennomført av Statens vegvesen som ansvarlig planlegger. Statens vegvesen har foreslått at kommunene nå tar over ansvaret for reguleringsplanarbeidet. Naturvernforbundet støtter dette forslaget og ber om at de vanskelige avveiningene i Hordfast-planene blir behandlet med størst mulig demokrati. Os kommune må ikke abdisere i denne saken som kan gi uopprettelig skade på verdifull natur på Søre Øyane, på Tysnes og på Stord.

Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!