Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

I dag kan man lese på VG at Venstre går inn for å vrake planene om ferjeløs firefelts motorvei i vår særegne kystnatur. Det er vi i Naturvernforbundet Hordaland veldig glade for! - Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39 - uansett kostnader for miljø og statsbudsjett, sier Gabriel Fliflet. Flere av opposisjonspartiene har vendt Hordfast ryggen, og nå er også regjeringspartiet Venstre blitt tydelig i sin motstand. Mye tyder på at sanden nå renner ut for dette monsterprosjektet.

"Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39

- uansett kostnader for miljø og statsbudsjett."

- Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Her i Hordaland er Hordfast sannsynligvis det mest miljøskadelige prosjektet som noensinne er planlagt. Det vil rasere store og verdifulle naturområder. Dessuten er selve hovedtanken bak prosjektet å få flere til å reise lenger mellom bolig og arbeid, altså å lage mer veitrafikk, som samfunnet ellers jobber for å få ned!

Vi i Naturvernforbundet vil heller ha gode, sikre bruksveier og utslippsfrie ferger. Og opprette Søre Bjørnafjorden nasjonalpark i de fantastiske naturområdene på Reksteren og vestre Tysnesøy!

Se de vakre filmene vi har fått laget om Hordfast her.

Vi jobber videre med mål om å stoppe monsterveiprosjektet for godt. Bli medlem og støtt oss i arbeidet! Du kan enkelt sende SMS med kodeord NATUR til 2377 eller trykk her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

#Valg21

Få med deg årets valgdebatter!

28.06.2021 | Sist oppdatert: 28.06.2021

Det kommende stortingsvalget må bli et valg for både klimaet og naturen. Derfor inviterer vi til valgdebatt torsdagene 19. august og 2. september. Temaene blir "Er naturen verdiløs når motorveien skal frem?" og "Klima, olje og fornybar energi".

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.