Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

I dag kan man lese på VG at Venstre går inn for å vrake planene om ferjeløs firefelts motorvei i vår særegne kystnatur. Det er vi i Naturvernforbundet Hordaland veldig glade for! - Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39 - uansett kostnader for miljø og statsbudsjett, sier Gabriel Fliflet. Flere av opposisjonspartiene har vendt Hordfast ryggen, og nå er også regjeringspartiet Venstre blitt tydelig i sin motstand. Mye tyder på at sanden nå renner ut for dette monsterprosjektet.

"Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39

- uansett kostnader for miljø og statsbudsjett."

- Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Her i Hordaland er Hordfast sannsynligvis det mest miljøskadelige prosjektet som noensinne er planlagt. Det vil rasere store og verdifulle naturområder. Dessuten er selve hovedtanken bak prosjektet å få flere til å reise lenger mellom bolig og arbeid, altså å lage mer veitrafikk, som samfunnet ellers jobber for å få ned!

Vi i Naturvernforbundet vil heller ha gode, sikre bruksveier og utslippsfrie ferger. Og opprette Søre Bjørnafjorden nasjonalpark i de fantastiske naturområdene på Reksteren og vestre Tysnesøy!

Se de vakre filmene vi har fått laget om Hordfast her.

Vi jobber videre med mål om å stoppe monsterveiprosjektet for godt. Bli medlem og støtt oss i arbeidet! Du kan enkelt sende SMS med kodeord NATUR til 2377 eller trykk her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!