Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

I dag kan man lese på VG at Venstre går inn for å vrake planene om ferjeløs firefelts motorvei i vår særegne kystnatur. Det er vi i Naturvernforbundet Hordaland veldig glade for! - Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39 - uansett kostnader for miljø og statsbudsjett, sier Gabriel Fliflet. Flere av opposisjonspartiene har vendt Hordfast ryggen, og nå er også regjeringspartiet Venstre blitt tydelig i sin motstand. Mye tyder på at sanden nå renner ut for dette monsterprosjektet.

"Fler og fler spør seg hvorfor vi skal bygge fergeløs E39

- uansett kostnader for miljø og statsbudsjett."

- Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Her i Hordaland er Hordfast sannsynligvis det mest miljøskadelige prosjektet som noensinne er planlagt. Det vil rasere store og verdifulle naturområder. Dessuten er selve hovedtanken bak prosjektet å få flere til å reise lenger mellom bolig og arbeid, altså å lage mer veitrafikk, som samfunnet ellers jobber for å få ned!

Vi i Naturvernforbundet vil heller ha gode, sikre bruksveier og utslippsfrie ferger. Og opprette Søre Bjørnafjorden nasjonalpark i de fantastiske naturområdene på Reksteren og vestre Tysnesøy!

Se de vakre filmene vi har fått laget om Hordfast her.

Vi jobber videre med mål om å stoppe monsterveiprosjektet for godt. Bli medlem og støtt oss i arbeidet! Du kan enkelt sende SMS med kodeord NATUR til 2377 eller trykk her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 27.11.2019

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Synnøve
Kan bli ny ledertrio i Naturvernforbundet

Synnøve Kvamme foreslått som nestleder

18.04.2021 | Sist oppdatert: 21.04.2021

Styrende organer i Naturvernforbundet foreslår å utvide fra en til to nestledere, med ønske om å styrke ledelsen. Naturvernforbundet Hordaland har i dag fremmet forslag om Synnøve Kvamme som en av de to nye nestlederne.