• Hordaland

Vestland fylke med ny plaststrategi - våre innspill løftet den!

I juni vedtok fylkestinget i Vestland fylkeskommune en egen plaststrategi. Målet er at Vestland skal ha null tilførsel av plast til naturen, en plastfri natur og et plastfritt hav. Planen ble til etter initiativ fra Aud Karin Oen (Sv).

Hovedmålene for planen er å unngå plast på avveie, bidra til et rent og plastfritt hav og at Vestland skal være ledende og inkluderende i arbeidet mot marin forsøpling. Videre skal Vestland være en viktig tilrettelegger for å finne løsninger på utfordringene på plast. Samtidig er det et hovedmål at Vestland skal redusere plastbruken i egen virksomhet med 40 prosent.

Dette skal fylkeskommunen oppnå gjennom blant annet å forby bruk av unødvendig engangsplast i egen virksomhet og utarbeide handlingsplaner og etablere kampanjer som setter søkelys på marin forsøpling.

Naturvernforbundet Hordaland hadde over 20 innspill til planen, og vi er veldig fornøyde med at fylkestinget innarbeidet nesten alle våre innspill i det som allerede var en solid plan. Vi fikk blant annet gjennomslag for at skoler skal bidra til å øke kunnskapen om plast på avveie gjennom å kartlegge plasten de rydder. Vi fikk og gjennomslag for at Vestland skal være en pådriver for at Norge innfører forbud mot engangsplast og implementering av EU sitt engangsplastdirektiv. Vi fikk og gjennomslag for at Vestland skal arbeide for et forbud mot bruk av isopor i flyteelement og i annen utendørs virksomhet.

Nå ønsker vi Vestland fylkeskommune lykke til i det viktige arbeidet fremover med å implementere strategien i hele Vestland fylkeskommunes virksomhet!

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.06.2020

Stans Hordfast

Stans Hordfast!

Der Hordfast er enkelte partiers våte drøm, er monsterveiprosjektet også svært dårlig nytt for både klimaet og for den verdifulle myren, regnskogen og kystlandskapet som blir ødelagt. Derfor foreslår vi at vi lager nasjonalpark - ikke motorvei!

39077813_2305412002807400_553430197064433664_o
BLI MED PÅ PLASTJAKT

Strandryddedag på "Passion for Ocean"-festivalen

22.08.2019 | Sist oppdatert: 22.08.2019

I forbindelse med Passion for Ocean Festivalen i Bergen blir det strandrydding fredag 30. august. Vi drar ut med båt, rydder den vakre norske strandlinjen og har det hyggelig sammen. Det blir også noen fine overraskelser underveis, så sett av dagen!

Fjordkryssing bjørnafjorden Foto Statens vegvesen
Debatt om den største saken i nye Vestland dette valget:

Veien mot Hordfast – et miljø- og bompengemareritt

Torsdag 29. august fra 19:00 - 21:30 inviterer vi til valgdebatt på litteraturhuset om Hordfast, monsterveiprosjektet som er dårlig nytt for både klima og naturmangfold. Dette ligger an til å bli den største og kanskje viktigste saken for vår region dette valget.