Foto: Max-Leonhard von Schaper, via Flickr

Foto: Max-Leonhard von Schaper, via Flickr.

Den naturvennlige hagen

Vinnere av fremmedartskampanjen

Fem sporty hageeiere tok utfordringen og fjerna en naturskadelig plante fra hagen. Vi sender de heldige vinnerne hver sitt gavekort på 500 kr.

Før sommerferien kjørte vi i gang en større kampanje om hvordan man kan få en hage fri for hagerømlinger. Vi informerte om 12 problematiske hageplanter som er skadelige for naturen. Fellesnevnere er at de lett sprer seg ut i naturen og fortrenger hjemlige arter, slik at artsmangfoldet blir fattigere. I artikkelen opplyser vi om hvordan man kan identifisere, fjerne og håndtere disse plantene.

Vi utfordret også hageeiere til å være med og fjerne fremmede hageplanter og kunne friste med gavekort på 500 kr fra Plantasjen. Vi har mottatt svar fra følgende fem hageeiere, som nå kontaktes for å motta premien:

Solveig S. A.
Gudrun H.
Linda S.
Karin L. R
Beatrice B.

Om du har deltatt i konkurransen og ikke ser navnet ditt på listen, så kontakt oss på jt@naturvernforbundet.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.08.2021

Hordfast illustrasjon
Felles opprop mellom naturvernere og yrkessjåfører i vest:

Prioriter trygge og gode veier!

01.06.2022 | Sist oppdatert: 01.06.2022

Vi vestlendinger opplever stadig veier i svært dårlig stand. Vi vil ha sikre tofelts-veier, veiskuldre som ikke gir etter, lyse tunneler og trygghet mot ras.

20842970908_9bb1652f25_k
Om dilemmaer og veivalg

Medlemsmøte: Gode, grønne Bergen - hvordan når vi dit?

08.04.2022 | Sist oppdatert: 08.04.2022

Mandag 2. mai kl. 19:00 blir det medlemsmøte i Naturvernforbundet Hordaland på Det Grønne Loftet med tema Gode, Grønne Bergen – hvordan når vi dit. Møtet er for medlemmer, om du ikke er medlem kan du ordne medlemskap i døren.

Lygra(1)
Påmeldingsfrist 29. mars!

Bli med på naturvernhelg på Lygra 1.-3. april!

24.03.2022 | Sist oppdatert: 28.03.2022

Kjære tillitsvalde, frivillige og tilsette! Endeleg kan me reisa til Lygra att, og ta opp att vår årlege tradisjon med vårsamling mellom idylliske kystlyngheier. Det vert vandring i lyngheia, fagleg påfyll om klimarapport, god mat, god stemning, kjekke folk - og kanskje fulgesafari og bading, for dei som vil? Velkomne til Lygra!