Foto: Max-Leonhard von Schaper, via Flickr

Foto: Max-Leonhard von Schaper, via Flickr.

Den naturvennlige hagen

Vinnere av fremmedartskampanjen

Fem sporty hageeiere tok utfordringen og fjerna en naturskadelig plante fra hagen. Vi sender de heldige vinnerne hver sitt gavekort på 500 kr.

Før sommerferien kjørte vi i gang en større kampanje om hvordan man kan få en hage fri for hagerømlinger. Vi informerte om 12 problematiske hageplanter som er skadelige for naturen. Fellesnevnere er at de lett sprer seg ut i naturen og fortrenger hjemlige arter, slik at artsmangfoldet blir fattigere. I artikkelen opplyser vi om hvordan man kan identifisere, fjerne og håndtere disse plantene.

Vi utfordret også hageeiere til å være med og fjerne fremmede hageplanter og kunne friste med gavekort på 500 kr fra Plantasjen. Vi har mottatt svar fra følgende fem hageeiere, som nå kontaktes for å motta premien:

Solveig S. A.
Gudrun H.
Linda S.
Karin L. R
Beatrice B.

Om du har deltatt i konkurransen og ikke ser navnet ditt på listen, så kontakt oss på jt@naturvernforbundet.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.08.2021

DSCF0492-sjø

Eg tenkjer på korallane i Samlafjorden

15.06.2021 | Sist oppdatert: 15.06.2021

Hardangerfjorden slik me kjenner han, vart utgraven då den store innlandsisen trekte seg tilbake for meir enn 10.000 år sidan. Etter den tida har livet i fjorden tilpassa seg botntilhøve, vasskvalitet og næringstilgang.

Fremmed art
Den naturvennlige hagen

Hvordan få en hage fri for hagerømlinger

Det har lenge vært snakk om at enkelte importerte hageplanter kan være et problem for naturen. Men hvorfor er noen arter problematiske, mens andre ikke er det? Og hvilke arter bør du unngå i hagen din? Det får du svar på her.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.