Bli med på Klimafestivalen §112

Denne uken arrangeres Klimafestivalen §112 i Bergen, med masse spennende arrangementer og aktiviteter.

I dag åpner Klimafestivalen §112, som arrangeres fra 5. til 12. juni.  Målet er å inspirere befolkningen til å støtte opp om de samfunns- og livsstilsendringer som må gjøres for å sikre et stabilt klima og et bærekraftig samfunn.

Er du opptatt av klima, natur og bærrekraft finner du garantert et arrangement som passer for deg som del av festivalen. Det blir både debatter, quiz, åpne hager, foredrag, verksteder og mye, mye mer!

Her finner du oversikten over alle arrangementene i festivalen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.06.2021

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

27.12.2013 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

3 fyringstips(1)

Fyrer du rett?

18.12.2013 | Sist oppdatert: 18.12.2013

Når snøen faller og temperaturen synker godt under 0 er det mange som hygger seg foran peisen. Mange vet likevel ikke hvordan man skal fyre riktig. Derfor har Naturvernforbundet laget en instruksjonsvideo for rett vedfyring sammen med Miljødirektoratet, Feiermesternes Landsforening og Norsk Varme.

Arild Haukeland og Vibeke Døsvik Haukeland På utsiden av sitt nybygde hus i malingsfritt Osp.

Familieprosjekt miljøhus

Miljøengasjement og bygginteressen gjorde sitt til at familien Døsvik Haukeland virkelig tok sats når de skulle bygge seg hus på Lindås. Huset i malingsfritt osp ble godt isolert med et vannbårent varmesystem drevet av solfanger, vedovn med vannkappe og luft til vann varmepumpe. Familien storkoser seg i sitt nye hjem.

Ertettrett-Naturligonsdag (1 of 1)
Det er klart for ny Naturlig onsdag:

Er tett rett? Hvordan bør vi få lov til å bygge?

27.11.2013 | Sist oppdatert: 28.11.2013

Alle som bygger skal følge kravene i de tekniske forskriftene. Hvordan bør de nye tekniske forskriftene bli for at vi skal kunne bygge mest mulig miljøvennlig? Naturvernforbundet inviterer til åpent møte neste onsdag kl 19:00 på HUB-Bergen.