Bli med på Klimafestivalen §112

Denne uken arrangeres Klimafestivalen §112 i Bergen, med masse spennende arrangementer og aktiviteter.

I dag åpner Klimafestivalen §112, som arrangeres fra 5. til 12. juni.  Målet er å inspirere befolkningen til å støtte opp om de samfunns- og livsstilsendringer som må gjøres for å sikre et stabilt klima og et bærekraftig samfunn.

Er du opptatt av klima, natur og bærrekraft finner du garantert et arrangement som passer for deg som del av festivalen. Det blir både debatter, quiz, åpne hager, foredrag, verksteder og mye, mye mer!

Her finner du oversikten over alle arrangementene i festivalen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 08.06.2021

Oljesandkake med fornybar glasur

Skitten energipolitikk med grønn, fornybar glasur

09.05.2012 | Sist oppdatert: 09.05.2012

Sammen med Natur og Ungdom og Besteforeldreaksjonen demonstrerte Naturvernforbundet i Bergen og Hordaland for olje- og energiminister Ola Borten Moe hva regjeringens energipolitikk egentlig består av: Stikk hodet i sanden for klimaendringene, ta opp mest mulig olje, gass og kull og pynt det hele med fagre ord om satsing på fornybar energi.

BTs oljejubel

24.04.2012 | Sist oppdatert: 24.04.2012

De gode innspillene fra Naturvernforbundet skal vi ta med oss videre, svarer nyhetsleder i Bergens Tidende (BT), Marit Holm, i avisen 22. april 2012. I et brev til BTs leserkontakt problematiserer Naturvernforbundets Sivert Straume og Signe Sandberg at norsk presse ukritisk jubler over nye oljefunn, når det vesentlige er at det er dårlig nytt for mennesker som lever i klimasårbare strøk. Makter BT å se sammenheng mellom hjemlig oljejubel, klodens klimaproblemer og miljøteknologiens trange kår?

Fly
Kronikk:

Flesland på anabole stereoider?

16.01.2012

Klimaeffekten av nordmenns flyreiser er nå like stor som klimaeffekten fra alle norske privatbiler til sammen. Ny flyplassutbygging vil gi kapasitet til å ta imot ti millioner passasjerer. Utslippsveksten vil utligne alle tiltak som skal redusere klimautslippene i Bergen kommune.