Gabriel i Naturvernforbundet Hordaland

Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet Hordaland er ikke fornøyd med flyplassplanene.

Dårlig nytt om Flesland

- Avinors beslutning om ny terminal er dårlig nytt for alle som er opptatt av hvordan det skal gå med klimaet på kloden, sier styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland, Gabriel Fliflet, til NRK

28. mars gav besluttet styret i Avinor at det blir ny terminal ved Bergen lufthavn. Terminalen skal stå klar i 2017 og vil øke kapasiteten på flyplassen kraftig. Naturvernforbundet har tidligere beregnet at den planlagte kapasitetsøkningen vil gi klimautslipp som utnuller alle Bergen kommunes planlagte klimakutt.

Les saken hos NRK her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.03.2014

Hjørungavåggata oljefri

Statsbudsjettet 2013: Satsingen på energieffektivisering uteblir

Regjeringen fortsetter letingen etter olje i sårbare havområder, mens den store satsingen på energieffektivisering og miljøvennlig oppvarming uteblir. Nasjonalbudsjettets prognose tilsier at klimagassutslippene i 2020 vil være 56,9 millioner tonn CO2, ca. 10 millioner høyere enn det norske klimamålet. Da er det klart at det trengs mer radikale grep.

Oljeplattform

Oljekritikk i BT

07.06.2012 | Sist oppdatert: 07.06.2012

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

Politikk, takk!

07.06.2012 | Sist oppdatert: 07.06.2012

- Det er upraktisk, dyrt og slitsomt å skulle leve miljøvennlig. Slik lød innledningen i foredraget som leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, holdt på Bergen Venstres partimøte på Verdens miljødag 5. juni. Likevel valgte 2 av de 10 frammøtte å sende sms med teksten NATUR til 2077 og på den måten bli medlem i Naturvernforbundet.