• Hordaland
  • Få boligen energimerket av energistudenter
energimerking

Få boligen energimerket av energistudenter

Høyskolen i Bergen kjører i gang en ny runde med gratis energimerking av boliger i Bergen, og vi inviterer alle våre medlemmer som er bosatt i Bergen kommune til å delta. Det er begrenset med plasser, første mann til mølla!

Dette er lavterskels tilbud, der målet er å gi både studentene og deg som boligeier økt komptetanse. Energimerkingen er en del av undervisningen på Høyskolen. Gjennom kurset "energieffektive og fuktsikre bygninger" starter studentene med å gjennomføre en befaring, og vil i løpet av semesteret gå gjennom boligen del for del, som en del av undervisningen. Den ferdige rapporten, som også inkluderer boligens energimerke sendes til boligeierne i slutten av semesteret.

Studentene starter kurset med befaring hjemme hos 30 - 40 heldige bergensere i slutten av september.

De eneste forutsetningene for å delta er at du har oversikt over energiforbruket ditt, og akritekt-tegninger av boligen. Tegninger kan lastes ned på bergen kommunes nettsider.

I påmeldingen står det at tilbudet kund gjelder Landås skolekrets, men dette stemmer ikke! Boligeiere i hele Bergen kommune har mulighet til å delta.

Meld deg på energimerkingen her: goo.gl/1uCScq

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2017

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

27.12.2013 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

3 fyringstips(1)

Fyrer du rett?

18.12.2013 | Sist oppdatert: 18.12.2013

Når snøen faller og temperaturen synker godt under 0 er det mange som hygger seg foran peisen. Mange vet likevel ikke hvordan man skal fyre riktig. Derfor har Naturvernforbundet laget en instruksjonsvideo for rett vedfyring sammen med Miljødirektoratet, Feiermesternes Landsforening og Norsk Varme.

Arild Haukeland og Vibeke Døsvik Haukeland På utsiden av sitt nybygde hus i malingsfritt Osp.

Familieprosjekt miljøhus

Miljøengasjement og bygginteressen gjorde sitt til at familien Døsvik Haukeland virkelig tok sats når de skulle bygge seg hus på Lindås. Huset i malingsfritt osp ble godt isolert med et vannbårent varmesystem drevet av solfanger, vedovn med vannkappe og luft til vann varmepumpe. Familien storkoser seg i sitt nye hjem.

Ertettrett-Naturligonsdag (1 of 1)
Det er klart for ny Naturlig onsdag:

Er tett rett? Hvordan bør vi få lov til å bygge?

27.11.2013 | Sist oppdatert: 28.11.2013

Alle som bygger skal følge kravene i de tekniske forskriftene. Hvordan bør de nye tekniske forskriftene bli for at vi skal kunne bygge mest mulig miljøvennlig? Naturvernforbundet inviterer til åpent møte neste onsdag kl 19:00 på HUB-Bergen.