• Hordaland
  • Få boligen energimerket av energistudenter
energimerking

Få boligen energimerket av energistudenter

Høyskolen i Bergen kjører i gang en ny runde med gratis energimerking av boliger i Bergen, og vi inviterer alle våre medlemmer som er bosatt i Bergen kommune til å delta. Det er begrenset med plasser, første mann til mølla!

Dette er lavterskels tilbud, der målet er å gi både studentene og deg som boligeier økt komptetanse. Energimerkingen er en del av undervisningen på Høyskolen. Gjennom kurset "energieffektive og fuktsikre bygninger" starter studentene med å gjennomføre en befaring, og vil i løpet av semesteret gå gjennom boligen del for del, som en del av undervisningen. Den ferdige rapporten, som også inkluderer boligens energimerke sendes til boligeierne i slutten av semesteret.

Studentene starter kurset med befaring hjemme hos 30 - 40 heldige bergensere i slutten av september.

De eneste forutsetningene for å delta er at du har oversikt over energiforbruket ditt, og akritekt-tegninger av boligen. Tegninger kan lastes ned på bergen kommunes nettsider.

I påmeldingen står det at tilbudet kund gjelder Landås skolekrets, men dette stemmer ikke! Boligeiere i hele Bergen kommune har mulighet til å delta.

Meld deg på energimerkingen her: goo.gl/1uCScq

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2017

Hans Kleivdal innleder på Naturlig onsdag 5.10.2016.

Kva er eigentleg grøn industri?

09.01.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Onsdag 5. oktober hadde Naturvernforbundets faggruppe for bygg og energi invitert til Naturleg onsdag på Litteraturhuset i Bergen. Temaet for kvelden var grøn industri. Korleis kan ein drive industri som støttar opp under det moderne samfunnet utan å gå på bekostning av naturen? Kva skal til for å oppnå ein reelt bærekraftig industri?

Byråden diskuterer med etatene på Naturlig onsdag 2.3.2016

Fra Grønn strategi til klimahandling

24.06.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Avtalen etter Klimatoppmøtet i Paris sender et svært sterkt signal til Norge og resten av verden om å fjerne utslippene våre helt, så raskt som mulig. I 2015 la Bergen Kommune ut sitt høringsutkast til Klima- og energihandlingsplan frem mot 2050. Hva forplikter Bergen seg til? Og hvor effektive er egentlig klima- og energihandlingsplaner? Dette var tema for Naturvernforbundet Hordalands månedlige arrangement Naturlig onsdag 2. mars.

CC0 Public Domain , pixabay
Vi skal ikke ha uendelig vekst i varetransport

Godsterminalen bør bli der den er!

13.05.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Hvor mye gods skal hver enkelt av oss forbruke? Må virkelig godsterminalen flyttes ut av sentrum til stor skade for dem som rammes, for å gi plass til økende godstransport?

FOE COP15 demo3

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

29.01.2016 | Sist oppdatert: 29.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.