energirådgivere

Her er noen av de flinke ingeniørstudentene ved Høyskolen i Bergen, som har gjennomført energirådgiverkurs, og i løpet av kort tid vil gi boligeiere energiråd. Foto: Silje Østerbø

Få gratis energiråd!

Vil du bli energismart og redusere energibehovet og strømregningen din? Ingeniørstudenter ved Høyskolen i Bergen gir nå bergensere gode energiråd helt gratis.

Denne artikkelen beskriver et gratis studentenergirådgivningstilbud i Bergen som ble gjennomført i 2016. Følg med. Kanskje det blir en ny runde med studentenergirådgivning.

Den mest miljøvennlige energien er den vi ikke bruker. Samtidig kan det være vanskelig å vite hvilke energitiltak som er best å gjennomføre i den enkelte bolig.

Nå står 50 ingeniørstudenter fra Høyskolen i Bergen klare til å gi deg gode energiråd. De vil hjelpe deg å velge de beste energismarte tiltakene for boligen din.

Meld deg på her

Har du lyst til å få besøk av en studentrådgiver?  Meld deg på her: bit.ly/energiråd.

Vær rask, det er begrenset med plasser.

Rådgivningen gjennomføres i februar. Studentrådgiverne gjennomfører først en befaring. På bakgrunn av denne befaringen lager de en energirapport som beskriver potensialet for energisparing og foreslår konkrete tiltak for boligen din.

Verdifull erfaring
Studentene har gjennomført et tredagers energirådgiverkurs for å kunne bli studentrådgiver. De fleste har også tatt relevante kurs som del av utdanningen sin, og har både interesse og viktig kunnskap om feltet. De er imidlertid ikke profesjonelle energirådgivere. Derfor kan kvaliteten på rådene variere. Gjennom ordningen får de verdifull erfaring og praksis, og anledning til å videreformidle den kunnskapen de har opparbeidet seg gjennom studiene.

Prosjektet er et samarbeid mellom Høyskolen i Bergen, Norsk VVS Energi- og Miljøteknisk forening og Naturvernforbundet og er støttet av Husbankens kompetansetilskudd, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune.

Få mer informasjon

Du kan også bruke energiportalen.no for å se hvor mye energi du kan spare på energitiltak i boligen din, eller oljefri.no for å fjerne oljetank eller installere fornybar oppvarming. Enova gir også økonomisk støtte til flere energismarte tiltak. Se hvilke på tilskudd.enova.no.

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.09.2017

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.