Studentene Tora Haugland, Ingrid Askheim Liknes, Tore Totland Skjerdal og Henrik Torsvik er snart klare for å fungere som energirådgivere.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

De fleste av oss bruker mye mer energi enn vi egentlig behøver.  Det kan likevel være utfordrende å vite hva som bør gjøres, og hvilke energitiltak som har størst effekt på energiforbruket og strømregningen. Heldigvis er gode råd gratis, i alle fall akkurat nå. Er du rask kan du nemlig få besøk av en student-energirådgiver.

MELD DEG PÅ HER NÅ! (Første mann til mølla prinsippet gjelder.)

Bygg- og energistudenter ved Høgskolen på Vestlandet har akkurat gjennomført et intensivt energirådgiverkurs og står klar til å tilby energirådgivning til boligeiere i Bergen. Formålet er at studentene får relevant og praktisk erfaring mens du som boligeier vil få nyttig og viktig informasjon om energitiltak tilpasset boligen din.

Du vil IKKE FÅ fotografering med thermokamera, eller nøyaktige utregninger og målinger. Det du FÅR er imidlertid besøk av engasjerte studenter med kunnskap nok til å gi deg konkrete energismarte forslag og gode råd når det gjelder energisparepotensialet ditt ved å gjennomføre ulike tiltak. Du vil også få hjelp til å prioritere energitiltak basert på både dine og boligens behov.

Energirådgivningen vil bli gjennomført fra mars - april.

Tilbudet er en del av prosjektet Energismart, som drives av Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet, NELFO og Entro AS.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.02.2019

Hansenpåskjerm

10 grunner til å innføre karbonavgift til fordeling

04.04.2014 | Sist oppdatert: 16.10.2015

Karbonavgift til fordeling (KAF) er et tenkt alternativ til karbonhandelen. Der sistnevnte skaper profitt for enkelte godt plasserte forretningsaktører, er tanken bak KAF derimot å generere midler “tilbake til folket” i tillegg til å senke utslippene.

Gabriel Fliflet

Dårlig nytt om Flesland

28.03.2014 | Sist oppdatert: 28.03.2014

- Avinors beslutning om ny terminal er dårlig nytt for alle som er opptatt av hvordan det skal gå med klimaet på kloden, sier styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland, Gabriel Fliflet, til NRK

Bergen med klimaendringer

Ole Brumm-politikk gir bilkaos

28.03.2014 | Sist oppdatert: 28.03.2014

- Ja, takk begge deler, sa Brumm da han ble tilbudt melk eller honning. Om vi gjør som Ole Brumm og velger både mer vei og mer kollektivtransport blir resultatet vekst i biltrafikken.