Studentene Tora Haugland, Ingrid Askheim Liknes, Tore Totland Skjerdal og Henrik Torsvik er snart klare for å fungere som energirådgivere.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

De fleste av oss bruker mye mer energi enn vi egentlig behøver.  Det kan likevel være utfordrende å vite hva som bør gjøres, og hvilke energitiltak som har størst effekt på energiforbruket og strømregningen. Heldigvis er gode råd gratis, i alle fall akkurat nå. Er du rask kan du nemlig få besøk av en student-energirådgiver.

MELD DEG PÅ HER NÅ! (Første mann til mølla prinsippet gjelder.)

Bygg- og energistudenter ved Høgskolen på Vestlandet har akkurat gjennomført et intensivt energirådgiverkurs og står klar til å tilby energirådgivning til boligeiere i Bergen. Formålet er at studentene får relevant og praktisk erfaring mens du som boligeier vil få nyttig og viktig informasjon om energitiltak tilpasset boligen din.

Du vil IKKE FÅ fotografering med thermokamera, eller nøyaktige utregninger og målinger. Det du FÅR er imidlertid besøk av engasjerte studenter med kunnskap nok til å gi deg konkrete energismarte forslag og gode råd når det gjelder energisparepotensialet ditt ved å gjennomføre ulike tiltak. Du vil også få hjelp til å prioritere energitiltak basert på både dine og boligens behov.

Energirådgivningen vil bli gjennomført fra mars - april.

Tilbudet er en del av prosjektet Energismart, som drives av Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet, NELFO og Entro AS.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.02.2019

Naturligonsdaghansenbeskjært

Naturlig onsdag 5. februar er flyttet til Logen Bar

04.02.2014 | Sist oppdatert: 05.02.2014

På grunn av praktiske omstendigheter måtte vi på kort varsel flytte morgendagens Naturlig onsdag fra HUB Bergen til Logen Bar. Fordelen er at alle som har fått plass i 3. etasje på streaming vil nå få plass i hovedrommet. Det er fortsatt begrenset antall plasser så dersom ingen melder avbud, er det fortsatt ingen plasser. Det er mulig å streame foredraget hjemmefra på naturvernforbundet.no/direkte

Naturligonsdaghansenbeskjært
James Hansen og toppolitikere på Naturlig onsdag

Vil en karbonavgift til fordeling være løsningen for klimaet?

20.01.2014 | Sist oppdatert: 04.02.2014

I klimatoppforhandlingene har ennå ikke ført til avtaler som er forpliktende nok til å unngå alvorlige klimaendringer. Klimaforsker James Hansen har derfor lansert et økonomisk virkemiddel som han tror vil få støtte blant befolkningen og de nødvendige reduksjonene av klimagassutslipp. 5. februar kan du få stille James Hansen spørsmål på direkten.

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

27.12.2013 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.