Studentene Tora Haugland, Ingrid Askheim Liknes, Tore Totland Skjerdal og Henrik Torsvik er snart klare for å fungere som energirådgivere.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

De fleste av oss bruker mye mer energi enn vi egentlig behøver.  Det kan likevel være utfordrende å vite hva som bør gjøres, og hvilke energitiltak som har størst effekt på energiforbruket og strømregningen. Heldigvis er gode råd gratis, i alle fall akkurat nå. Er du rask kan du nemlig få besøk av en student-energirådgiver.

MELD DEG PÅ HER NÅ! (Første mann til mølla prinsippet gjelder.)

Bygg- og energistudenter ved Høgskolen på Vestlandet har akkurat gjennomført et intensivt energirådgiverkurs og står klar til å tilby energirådgivning til boligeiere i Bergen. Formålet er at studentene får relevant og praktisk erfaring mens du som boligeier vil få nyttig og viktig informasjon om energitiltak tilpasset boligen din.

Du vil IKKE FÅ fotografering med thermokamera, eller nøyaktige utregninger og målinger. Det du FÅR er imidlertid besøk av engasjerte studenter med kunnskap nok til å gi deg konkrete energismarte forslag og gode råd når det gjelder energisparepotensialet ditt ved å gjennomføre ulike tiltak. Du vil også få hjelp til å prioritere energitiltak basert på både dine og boligens behov.

Energirådgivningen vil bli gjennomført fra mars - april.

Tilbudet er en del av prosjektet Energismart, som drives av Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet, NELFO og Entro AS.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.02.2019

Eystein Jansen forteller om den siste rapporten

Det var hett nytt på Naturlig onsdag i oktober

11.10.2013 | Sist oppdatert: 11.10.2013

Fredag 27. september ble første del den femte klimarapporten til FNs klimapanel (IPCC) offentliggjort. Eystein Jansen en av hovedforfatterne presenterte funnene på første onsdag i oktober for en lydhør forsamling. Resultatet av forskningen for rapporten viste at en kan med over 95 % sikkerhet si at global oppvarming er menneskeskapt. Klimaforsker Jill Johannessen fortalte om mediedekning av klimatoppmøtet i Sør-Afrika, mens naturvernforbundets Sivert Straume snakket om viktigheten av å si "Nei".

NaturligonsdagEysteinJansenfacebookcover

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

24.09.2013 | Sist oppdatert: 25.09.2013

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

Kristin Halvorsen(2)

Hevet stemmen for klimaet

26.08.2013 | Sist oppdatert: 26.08.2013

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalgfest vel gjennomført

25.04.2013 | Sist oppdatert: 25.04.2013

Sinne og kampvilje preget flere av appellene på ”Klimavalgfesten” som ble holdt lørdag 20. april 2013 på Torgallmenningen i Bergen. Både Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet og Vågard Erdahl Nyaas i Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja avviste i sterke ordelag ethvert vedtak om å konsekvensutrede områdene i nord for olje- og gass utvinning. Samtidig satt Arbeiderpartiets delegater i Oslo på sitt landsmøte hvor akkurat det sto på dagsorden.