Studentene Tora Haugland, Ingrid Askheim Liknes, Tore Totland Skjerdal og Henrik Torsvik er snart klare for å fungere som energirådgivere.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

De fleste av oss bruker mye mer energi enn vi egentlig behøver.  Det kan likevel være utfordrende å vite hva som bør gjøres, og hvilke energitiltak som har størst effekt på energiforbruket og strømregningen. Heldigvis er gode råd gratis, i alle fall akkurat nå. Er du rask kan du nemlig få besøk av en student-energirådgiver.

MELD DEG PÅ HER NÅ! (Første mann til mølla prinsippet gjelder.)

Bygg- og energistudenter ved Høgskolen på Vestlandet har akkurat gjennomført et intensivt energirådgiverkurs og står klar til å tilby energirådgivning til boligeiere i Bergen. Formålet er at studentene får relevant og praktisk erfaring mens du som boligeier vil få nyttig og viktig informasjon om energitiltak tilpasset boligen din.

Du vil IKKE FÅ fotografering med thermokamera, eller nøyaktige utregninger og målinger. Det du FÅR er imidlertid besøk av engasjerte studenter med kunnskap nok til å gi deg konkrete energismarte forslag og gode råd når det gjelder energisparepotensialet ditt ved å gjennomføre ulike tiltak. Du vil også få hjelp til å prioritere energitiltak basert på både dine og boligens behov.

Energirådgivningen vil bli gjennomført fra mars - april.

Tilbudet er en del av prosjektet Energismart, som drives av Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet, NELFO og Entro AS.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.02.2019

Byråden diskuterer med etatene på Naturlig onsdag 2.3.2016

Fra Grønn strategi til klimahandling

24.06.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Avtalen etter Klimatoppmøtet i Paris sender et svært sterkt signal til Norge og resten av verden om å fjerne utslippene våre helt, så raskt som mulig. I 2015 la Bergen Kommune ut sitt høringsutkast til Klima- og energihandlingsplan frem mot 2050. Hva forplikter Bergen seg til? Og hvor effektive er egentlig klima- og energihandlingsplaner? Dette var tema for Naturvernforbundet Hordalands månedlige arrangement Naturlig onsdag 2. mars.

CC0 Public Domain , pixabay
Vi skal ikke ha uendelig vekst i varetransport

Godsterminalen bør bli der den er!

13.05.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Hvor mye gods skal hver enkelt av oss forbruke? Må virkelig godsterminalen flyttes ut av sentrum til stor skade for dem som rammes, for å gi plass til økende godstransport?

FOE COP15 demo3

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

29.01.2016 | Sist oppdatert: 29.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.