Studentene Tora Haugland, Ingrid Askheim Liknes, Tore Totland Skjerdal og Henrik Torsvik er snart klare for å fungere som energirådgivere.

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

De fleste av oss bruker mye mer energi enn vi egentlig behøver.  Det kan likevel være utfordrende å vite hva som bør gjøres, og hvilke energitiltak som har størst effekt på energiforbruket og strømregningen. Heldigvis er gode råd gratis, i alle fall akkurat nå. Er du rask kan du nemlig få besøk av en student-energirådgiver.

MELD DEG PÅ HER NÅ! (Første mann til mølla prinsippet gjelder.)

Bygg- og energistudenter ved Høgskolen på Vestlandet har akkurat gjennomført et intensivt energirådgiverkurs og står klar til å tilby energirådgivning til boligeiere i Bergen. Formålet er at studentene får relevant og praktisk erfaring mens du som boligeier vil få nyttig og viktig informasjon om energitiltak tilpasset boligen din.

Du vil IKKE FÅ fotografering med thermokamera, eller nøyaktige utregninger og målinger. Det du FÅR er imidlertid besøk av engasjerte studenter med kunnskap nok til å gi deg konkrete energismarte forslag og gode råd når det gjelder energisparepotensialet ditt ved å gjennomføre ulike tiltak. Du vil også få hjelp til å prioritere energitiltak basert på både dine og boligens behov.

Energirådgivningen vil bli gjennomført fra mars - april.

Tilbudet er en del av prosjektet Energismart, som drives av Naturvernforbundet Hordaland i samarbeid med Bergen kommune, Høgskulen på Vestlandet, NELFO og Entro AS.

Hjørungavåggata oljefri

Statsbudsjettet 2013: Satsingen på energieffektivisering uteblir

Regjeringen fortsetter letingen etter olje i sårbare havområder, mens den store satsingen på energieffektivisering og miljøvennlig oppvarming uteblir. Nasjonalbudsjettets prognose tilsier at klimagassutslippene i 2020 vil være 56,9 millioner tonn CO2, ca. 10 millioner høyere enn det norske klimamålet. Da er det klart at det trengs mer radikale grep.

Oljeplattform

Oljekritikk i BT

07.06.2012

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

Politikk, takk!

07.06.2012

- Det er upraktisk, dyrt og slitsomt å skulle leve miljøvennlig. Slik lød innledningen i foredraget som leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, holdt på Bergen Venstres partimøte på Verdens miljødag 5. juni. Likevel valgte 2 av de 10 frammøtte å sende sms med teksten NATUR til 2077 og på den måten bli medlem i Naturvernforbundet.

Oljesandkake med fornybar glasur

Skitten energipolitikk med grønn, fornybar glasur

09.05.2012

Sammen med Natur og Ungdom og Besteforeldreaksjonen demonstrerte Naturvernforbundet i Bergen og Hordaland for olje- og energiminister Ola Borten Moe hva regjeringens energipolitikk egentlig består av: Stikk hodet i sanden for klimaendringene, ta opp mest mulig olje, gass og kull og pynt det hele med fagre ord om satsing på fornybar energi.