Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Bergen med klimaendringer

Ole Brumm-politikk gir bilkaos

28.03.2014 | Sist oppdatert: 28.03.2014

- Ja, takk begge deler, sa Brumm da han ble tilbudt melk eller honning. Om vi gjør som Ole Brumm og velger både mer vei og mer kollektivtransport blir resultatet vekst i biltrafikken.

Oljefriinformasjonsmøte og visning i Bergen

19.03.2014 | Sist oppdatert: 01.04.2014

Innen 2020 kan man ikke bruke fossil olje som oppvarmingskilde i husholdninger. Hvordan går man frem for å velge en god alternativ oppvarmingsløsning? Få med deg informasjonsmøter i klimauka i Bergen og les mer på oljefri.no.

Se bildene

Fargerik oljetank på vandring

07.02.2014 | Sist oppdatert: 07.02.2014

En fargerik oljetank ble sendt videre fra Radøy og Lindås til Askøy til Bergen til inspirasjon og forundring. Nå har vi lagt ut bildene slik at du kan se hvordan den ble fraktet.