Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

James 2

Karbonavgift til begeistring

07.02.2014 | Sist oppdatert: 23.01.2015

Fysiker, klimaforsker og tidligere NASA ansatt James Hansen besøkte Bergen, da Naturvernforbundet nylig inviterte til Naturlig onsdag om «Karbonavgift til fordeling / Fee and dividend»

Naturligonsdaghansenbeskjært

Naturlig onsdag 5. februar er flyttet til Logen Bar

04.02.2014 | Sist oppdatert: 26.01.2021

På grunn av praktiske omstendigheter måtte vi på kort varsel flytte morgendagens Naturlig onsdag fra HUB Bergen til Logen Bar. Fordelen er at alle som har fått plass i 3. etasje på streaming vil nå få plass i hovedrommet. Det er fortsatt begrenset antall plasser så dersom ingen melder avbud, er det fortsatt ingen plasser. Det er mulig å streame foredraget hjemmefra på naturvernforbundet.no/direkte

Naturligonsdaghansenbeskjært
James Hansen og toppolitikere på Naturlig onsdag

Vil en karbonavgift til fordeling være løsningen for klimaet?

20.01.2014 | Sist oppdatert: 26.01.2021

I klimatoppforhandlingene har ennå ikke ført til avtaler som er forpliktende nok til å unngå alvorlige klimaendringer. Klimaforsker James Hansen har derfor lansert et økonomisk virkemiddel som han tror vil få støtte blant befolkningen og de nødvendige reduksjonene av klimagassutslipp. 5. februar kan du få stille James Hansen spørsmål på direkten.