Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Klimavalgfest vel gjennomført

25.04.2013 | Sist oppdatert: 25.04.2013

Sinne og kampvilje preget flere av appellene på ”Klimavalgfesten” som ble holdt lørdag 20. april 2013 på Torgallmenningen i Bergen. Både Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet og Vågard Erdahl Nyaas i Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja avviste i sterke ordelag ethvert vedtak om å konsekvensutrede områdene i nord for olje- og gass utvinning. Samtidig satt Arbeiderpartiets delegater i Oslo på sitt landsmøte hvor akkurat det sto på dagsorden.

Trefiberisolasjon – et naturlig valg

12.04.2013 | Sist oppdatert: 12.04.2013

Under Naturvernforbundet i Hordalands årlige strategihelg holdt daglig leder av Idealbygg, Ole Mathias Lygren, for øvrig også eier av nydelige Lygra gjestegård, foredrag om trefiberisolasjon. Idealbygg har selv tatt i bruk det naturlige isolasjonsmaterialet i byggingen av Bergens første enebolig med passivhusstandard. Foredraget var svært interessant og tok for seg trefibers gylne fordeler.

Besteforeldreaksjonen

Klimavalgfest på Torgallmenningen

07.04.2013 | Sist oppdatert: 07.04.2013

Er du fornøyd med dagens klimapolikk? Kjenner du deg trygg på at politikerne som velges i høstens Stortingsvalg kommer til å prioritere klimahensyn så sterkt som nødvendig?

Lars Haltbrekken og Lars Mytting i samtale om vedfyring i eit miljøperspektiv på Naturleg onsdag
Rapport fra Naturlig onsdag:

«Ingen ild uten røyk?» - Ved i et miljøperspektiv

22.11.2012 | Sist oppdatert: 22.11.2012

Folk flest er enig i at tørr ved og tilstrekklig luft er essensielt når det gjelder vedfyring, men når det kommer til Lars Myttings anbefaling å tenne veden fra toppen er det slutt på forståelsen.