Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Hjørungavåggata oljefri

Statsbudsjettet 2013: Satsingen på energieffektivisering uteblir

Regjeringen fortsetter letingen etter olje i sårbare havområder, mens den store satsingen på energieffektivisering og miljøvennlig oppvarming uteblir. Nasjonalbudsjettets prognose tilsier at klimagassutslippene i 2020 vil være 56,9 millioner tonn CO2, ca. 10 millioner høyere enn det norske klimamålet. Da er det klart at det trengs mer radikale grep.

Oljeplattform

Oljekritikk i BT

07.06.2012 | Sist oppdatert: 07.06.2012

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

Politikk, takk!

07.06.2012 | Sist oppdatert: 07.06.2012

- Det er upraktisk, dyrt og slitsomt å skulle leve miljøvennlig. Slik lød innledningen i foredraget som leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, holdt på Bergen Venstres partimøte på Verdens miljødag 5. juni. Likevel valgte 2 av de 10 frammøtte å sende sms med teksten NATUR til 2077 og på den måten bli medlem i Naturvernforbundet.