Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Oljesandkake med fornybar glasur

Skitten energipolitikk med grønn, fornybar glasur

09.05.2012 | Sist oppdatert: 09.05.2012

Sammen med Natur og Ungdom og Besteforeldreaksjonen demonstrerte Naturvernforbundet i Bergen og Hordaland for olje- og energiminister Ola Borten Moe hva regjeringens energipolitikk egentlig består av: Stikk hodet i sanden for klimaendringene, ta opp mest mulig olje, gass og kull og pynt det hele med fagre ord om satsing på fornybar energi.

BTs oljejubel

24.04.2012 | Sist oppdatert: 24.04.2012

De gode innspillene fra Naturvernforbundet skal vi ta med oss videre, svarer nyhetsleder i Bergens Tidende (BT), Marit Holm, i avisen 22. april 2012. I et brev til BTs leserkontakt problematiserer Naturvernforbundets Sivert Straume og Signe Sandberg at norsk presse ukritisk jubler over nye oljefunn, når det vesentlige er at det er dårlig nytt for mennesker som lever i klimasårbare strøk. Makter BT å se sammenheng mellom hjemlig oljejubel, klodens klimaproblemer og miljøteknologiens trange kår?

Fly
Kronikk:

Flesland på anabole stereoider?

16.01.2012

Klimaeffekten av nordmenns flyreiser er nå like stor som klimaeffekten fra alle norske privatbiler til sammen. Ny flyplassutbygging vil gi kapasitet til å ta imot ti millioner passasjerer. Utslippsveksten vil utligne alle tiltak som skal redusere klimautslippene i Bergen kommune.