Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Oljeplattform
Onsdag 26.10 kl 19:00-21:00 på rom 118 i Bjørn Christiansens hus, Christies gate 12

Natur og Ungdom inviterer til ÅPENT MØTE om norsk oljepolitikk

De siste månedene har debatten om norsk olje vært preget av en ensidig halleluja-stemning. Nye oljefunn skal opp så fort som mulig, og hensynet til klimaendringene skyves til side. Ingen snakker om den endringen vi må se i Norge de kommende årene. At økt oljeutvinning ikke er forenelig med klima.

Askøy miljøpris

Fikk Naturvernforbundet Askøys miljøpris i striregnet

På Dronningen mottok Tone Haugland Naturvernforbundet på Askøys miljøpris i striregnet. Prisen gikk i år til Askøy senter som reduserer energiforbruket sitt med 50 prosent, har etablert ladestasjoner for el-biler og jobbet målrettet med kildesortering.

Klimafanfare - Casiokids

Klimafanfare på Festplassen

For å avslutte Bergen kommunes klimauke ble det fredag 13. mai arrangert Klimafanfare - en musikalsk og faglig hyllest til økt klimaengasjement - på Festplassen.