Foto: Sivert Straume

Hevet stemmen for klimaet

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.

Klimavalg 2013 - alliansen av mer enn 90 organisasjonene som vil sette klima på dagsorden ved høstens stortingsvalg - var ansvarlig for det landsdekende arrangementet, som bar tittelen "Hev stemmen!". I Bergen var det Naturvernforbundet og Besteforeldreaksjonen som dro lasset, sammen med ildsjeler i og utenfor samarbeidsorganisasjonene.

En velger stemmer for klimaet
En velger stemmer for klimaet. Fotograf: Sivert Straume

Velgere med et klimahjerte lot seg fotografere mens de puttet en "klimaseddel" ned i en valgurne. Det gjorde også kunnskapsminister Kristin Halvorsen, SVs partileder Audun Lysbakken, SPs førstekandidat fra Hordaland, Kjersti Toppe. Politikere fra hele partiskalaen som stod ved sine valgkampboder på Torgalmenningen stemte i. Bildene finner du samlet på siden http://hevstemmen.no/hevstemmen-i-sosiale-medier/ .

En politisk ildsjel stemmer for klimaet

På festplassen fikk barn og voksne henge sine ønsker for en god klimaframtid opp på en snor. Interesserte fikk kikke på solcelleløsninger fra Solenergiforeningen og hydrogenteknologi fra Christian Michelsen Research. Og ved ulike stands ble budskap fra Klimastudentenes, Framtiden i våre hender, FN-sambandet og andre kringkastet.

Toget rundt valgbodene på Torgalmenningen ble innledet med appeller av Helene Frimannslund fra Klimavalg 2013, Pål W. Lorentzen fra Klimastiftelsen og Halvdan Wiik fra Besteforeldreaksjonen.

Arrangemantskomiteen klimavalg 2013

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.08.2013

Smilende ingeniørstudenter

Få gratis energiråd!

Vil du bli energismart og redusere energibehovet og strømregningen din? Ingeniørstudenter ved Høyskolen i Bergen gir nå bergensere gode energiråd helt gratis.

12232721_1185879514760660_3887208325024732227_o

Norge som grønt batteri?

20.11.2015 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Kan Norge være et grønt batteri for Europa, og i så fall, uten at det går på bekostning av naturmangfold? Må klima gå på bekostning av naturmangfold og motsatt? Dette var spørsmål som ble diskutert på Naturvernforbundet Hordalands månedlige Naturlig Onsdag på Litteraturhuset fjerde november.

Stemmegivning på landsmøte i Naturvernforbundet i Bergen 2009

Les om Karbonavgift til fordeling (KAF) her

06.11.2015 | Sist oppdatert: 14.03.2016

Naturvernforbundet Hordalands forslag til uttalelse om KAF diskuteres denne helgen på landsmøtet i Naturvernforbundet 2015. Les uttalelsen og andre artikler om ordningen her.