• Hordaland
  • Karbonavgift til fordeling (KAF) mot klimakrisen!
Naturlig onsdag om Karbonavgift til fordeling første onsdag i Februar.

Naturlig onsdag om karbonavgift til fordeling.

Karbonavgift til fordeling (KAF) mot klimakrisen!

Naturvernforbundet Hordaland tror karbonavgift til fordeling kan være en løsning for klimaet. Her er uttalelsen årsmøtet i Naturvernforbundet Hordaland vedtok 22. mars 2014.

James Hansen, en av verdens fremste klimaforskere, har lansert et forslag som kombinerer en jevnt stigende CO2-avgift med fordeling av alle inntektene med et likt beløp til alle innbyggere. Hans
"karbonavgift til fordeling" (KAF) er skreddersydd for folkelig oppslutning. Forslaget ble debattert og vakte både bred tilslutning og begeistring på en usedvanlig godt besøkt Naturlig onsdag 5. februar i Bergen. Dette er Naturvernforbundet sitt månedlige åpne kafe-møte. Møtet viste det store potensialet KAF har som grunnmur i en løsning av klimakrisen.

En forutsigbart stigende karbonavgift på utvinningspunktet eller importhavnen vil gradvis og effektivt fordyre fossile drivstoff og alle varer som er produsert ved hjelp av slike. Det vil effektivt vri investeringene over fra fossile til ikke-fossile løsninger, noe som er helt nødvendig for en eksit fra fossiløkonomien.

Fordelingsdelen (dividend) går ut på at 100 prosent av inntektene av økte CO2-avgifter skal utbetales med et likt beløp til alle voksne innbyggere og 50 prosent til barn. Fordelingen er rettferdig og ubyråkratisk, og sørger for at så mye som to tredeler av befolkningen vil få økonomisk fordel av avgiften (beregning fra USA). Ved at avgiften går rett inn på konto til hver enkelt innbygger, blir den lett å identifisere, og vil stimulere hver enkelt til å handle klimavennlig, slik at ens eget "klimaregnskap" går i pluss. Slik vil klimadiskusjonen bli ført over middagsbordet i de tusen hjem. Ordningen er utformet slik at den bør kunne få full støtte fra hele det politiske spekteret.

Karbonavgift til fordeling er et smidig system, ved at det ikke krever omfattende internasjonale avtaler. Enkeltland eller grupper av land kan innføre ordningen. Siden det legges avgift på karboneksport til land som ikke selv har en tilsvarende ordning, inneholder systemet et sterkt insentiv til at handelspartnere også innfører ordningen. Såkalt "border adjustments" ved import/ekport av andre varer bidrar i samme retning. Forslaget er spesielt utformet for amerikanske forhold, og kan være det som skal til for å få denne avgjørende storforurenseren på banen i kampen mot klimakrisen.

Men noen må gå foran. James Hansen etterlyste på Naturlig onsdag land som kan gå i bresjen og være eksempler i gjennomføringen av karbonavgift til fordeling. Som professor Gunnar Eskeland sa på møtet, så er Norge et av de landa som lettest kan ta på seg nettopp denne rollen. Det er da avgjørende at ordningen inneholder 100 prosent tilbakebetaling, fordi enhver uthuling av tilbakebetalingen vil miste evnen til å engasjere "folk flest" og favne politisk bredt.

Naturvernforbundet Hordaland mener at karbonavgift til fordeling er et avgjørende viktig element i løsningen av klimatrusselen. Denne ordningen står ikke i motstrid til andre klimatiltak, men kommer i tillegg. Vi mener Naturvernforbundet sentralt må ta opp diskusjonen om Karbonavgift til fordeling både internt og i samfunnet, og med samarbeidspartnere internasjonalt. Vi mener Norge må ta på seg rollen som et første-land som innfører ordningen i rein form - altså forutsigbart stigende karbonavgift med 100 prosent tilbakebetaling til innbyggerne. Det vil garantert komme motforestillinger om næringer eller grupper som rammes av ordningen. Dette mener vi bare kan løses ved å kompensere på andre måter der det er nødvendig, slik at karbonavgift til fordeling blir gjennomført slik James Hansen foreslår det. Slik kan Norge sette dagsorden i klimaarbeidet i verden på en positiv og avgjørende måte.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.10.2015

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

27.12.2013 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

3 fyringstips(1)

Fyrer du rett?

18.12.2013 | Sist oppdatert: 18.12.2013

Når snøen faller og temperaturen synker godt under 0 er det mange som hygger seg foran peisen. Mange vet likevel ikke hvordan man skal fyre riktig. Derfor har Naturvernforbundet laget en instruksjonsvideo for rett vedfyring sammen med Miljødirektoratet, Feiermesternes Landsforening og Norsk Varme.

Arild Haukeland og Vibeke Døsvik Haukeland På utsiden av sitt nybygde hus i malingsfritt Osp.

Familieprosjekt miljøhus

Miljøengasjement og bygginteressen gjorde sitt til at familien Døsvik Haukeland virkelig tok sats når de skulle bygge seg hus på Lindås. Huset i malingsfritt osp ble godt isolert med et vannbårent varmesystem drevet av solfanger, vedovn med vannkappe og luft til vann varmepumpe. Familien storkoser seg i sitt nye hjem.

Ertettrett-Naturligonsdag (1 of 1)
Det er klart for ny Naturlig onsdag:

Er tett rett? Hvordan bør vi få lov til å bygge?

27.11.2013 | Sist oppdatert: 28.11.2013

Alle som bygger skal følge kravene i de tekniske forskriftene. Hvordan bør de nye tekniske forskriftene bli for at vi skal kunne bygge mest mulig miljøvennlig? Naturvernforbundet inviterer til åpent møte neste onsdag kl 19:00 på HUB-Bergen.