• Hordaland
  • Karbonavgift til fordeling (KAF) mot klimakrisen!
Naturlig onsdag om Karbonavgift til fordeling første onsdag i Februar.

Naturlig onsdag om karbonavgift til fordeling.

Karbonavgift til fordeling (KAF) mot klimakrisen!

Naturvernforbundet Hordaland tror karbonavgift til fordeling kan være en løsning for klimaet. Her er uttalelsen årsmøtet i Naturvernforbundet Hordaland vedtok 22. mars 2014.

James Hansen, en av verdens fremste klimaforskere, har lansert et forslag som kombinerer en jevnt stigende CO2-avgift med fordeling av alle inntektene med et likt beløp til alle innbyggere. Hans
"karbonavgift til fordeling" (KAF) er skreddersydd for folkelig oppslutning. Forslaget ble debattert og vakte både bred tilslutning og begeistring på en usedvanlig godt besøkt Naturlig onsdag 5. februar i Bergen. Dette er Naturvernforbundet sitt månedlige åpne kafe-møte. Møtet viste det store potensialet KAF har som grunnmur i en løsning av klimakrisen.

En forutsigbart stigende karbonavgift på utvinningspunktet eller importhavnen vil gradvis og effektivt fordyre fossile drivstoff og alle varer som er produsert ved hjelp av slike. Det vil effektivt vri investeringene over fra fossile til ikke-fossile løsninger, noe som er helt nødvendig for en eksit fra fossiløkonomien.

Fordelingsdelen (dividend) går ut på at 100 prosent av inntektene av økte CO2-avgifter skal utbetales med et likt beløp til alle voksne innbyggere og 50 prosent til barn. Fordelingen er rettferdig og ubyråkratisk, og sørger for at så mye som to tredeler av befolkningen vil få økonomisk fordel av avgiften (beregning fra USA). Ved at avgiften går rett inn på konto til hver enkelt innbygger, blir den lett å identifisere, og vil stimulere hver enkelt til å handle klimavennlig, slik at ens eget "klimaregnskap" går i pluss. Slik vil klimadiskusjonen bli ført over middagsbordet i de tusen hjem. Ordningen er utformet slik at den bør kunne få full støtte fra hele det politiske spekteret.

Karbonavgift til fordeling er et smidig system, ved at det ikke krever omfattende internasjonale avtaler. Enkeltland eller grupper av land kan innføre ordningen. Siden det legges avgift på karboneksport til land som ikke selv har en tilsvarende ordning, inneholder systemet et sterkt insentiv til at handelspartnere også innfører ordningen. Såkalt "border adjustments" ved import/ekport av andre varer bidrar i samme retning. Forslaget er spesielt utformet for amerikanske forhold, og kan være det som skal til for å få denne avgjørende storforurenseren på banen i kampen mot klimakrisen.

Men noen må gå foran. James Hansen etterlyste på Naturlig onsdag land som kan gå i bresjen og være eksempler i gjennomføringen av karbonavgift til fordeling. Som professor Gunnar Eskeland sa på møtet, så er Norge et av de landa som lettest kan ta på seg nettopp denne rollen. Det er da avgjørende at ordningen inneholder 100 prosent tilbakebetaling, fordi enhver uthuling av tilbakebetalingen vil miste evnen til å engasjere "folk flest" og favne politisk bredt.

Naturvernforbundet Hordaland mener at karbonavgift til fordeling er et avgjørende viktig element i løsningen av klimatrusselen. Denne ordningen står ikke i motstrid til andre klimatiltak, men kommer i tillegg. Vi mener Naturvernforbundet sentralt må ta opp diskusjonen om Karbonavgift til fordeling både internt og i samfunnet, og med samarbeidspartnere internasjonalt. Vi mener Norge må ta på seg rollen som et første-land som innfører ordningen i rein form - altså forutsigbart stigende karbonavgift med 100 prosent tilbakebetaling til innbyggerne. Det vil garantert komme motforestillinger om næringer eller grupper som rammes av ordningen. Dette mener vi bare kan løses ved å kompensere på andre måter der det er nødvendig, slik at karbonavgift til fordeling blir gjennomført slik James Hansen foreslår det. Slik kan Norge sette dagsorden i klimaarbeidet i verden på en positiv og avgjørende måte.

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.10.2015

Askøy tok over oljestafettpinnen fra Lindås og Radøy

14.10.2013 | Sist oppdatert: 17.02.2014

For to uker siden lanserte Lindås og Radøy Oljefri. Denne uka stod Askøy kommune for tur. Fylkesordfører i Hordaland, Tom Christer Nilsen, var tilstede for å fortelle hvorfor fylkeskommunen støttet lanseringen av Oljefri på Askøy. 600 brev er blitt sendt ut til boligeiere med oljetank, oljefyr eller parafinkamin. Påmeldingene strømmet inn til informasjonsmøte om oljefyring, og onsdag snakket innlederne til en fullsatt kommunestyresal.

Eystein Jansen forteller om den siste rapporten

Det var hett nytt på Naturlig onsdag i oktober

11.10.2013 | Sist oppdatert: 11.10.2013

Fredag 27. september ble første del den femte klimarapporten til FNs klimapanel (IPCC) offentliggjort. Eystein Jansen en av hovedforfatterne presenterte funnene på første onsdag i oktober for en lydhør forsamling. Resultatet av forskningen for rapporten viste at en kan med over 95 % sikkerhet si at global oppvarming er menneskeskapt. Klimaforsker Jill Johannessen fortalte om mediedekning av klimatoppmøtet i Sør-Afrika, mens naturvernforbundets Sivert Straume snakket om viktigheten av å si "Nei".

NaturligonsdagEysteinJansenfacebookcover

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

24.09.2013 | Sist oppdatert: 25.09.2013

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

Kristin Halvorsen(2)

Hevet stemmen for klimaet

26.08.2013 | Sist oppdatert: 26.08.2013

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.