• Hordaland
  • Klimavalgfest på Torgallmenningen
Besteforeldreaksjonen er initiativtaker til Klimavalg 2013 og vil sammen med Naturvernforbundet og mange andre sette klima på dagsorden i Bergen (Foto: Besteforeldreaksjonen).

Klimavalgfest på Torgallmenningen

Er du fornøyd med dagens klimapolikk? Kjenner du deg trygg på at politikerne som velges i høstens Stortingsvalg kommer til å prioritere klimahensyn så sterkt som nødvendig?

Hvis svaret er nei bør du være på Torgallmenningen lørdag 20. april mellom klokken 12 og 15. Da settes klima på dagsorden i Bergen. Musikk og politikk kringkastes fra utescenen på Torgallmenningen, mens det foregår aktiviteter for store og små nede på bakken. Blant annet blir det ansiktsmaling for barn og muligheten til å sette seg ned med politikerne og diskutere oljeboring og andre klimaspørsmål over en fiskekake fra Lofoten.

Gabriel Fliflet er blant musikerne som opptrer på scenen. Et annet innslag er en appellstafett hvor politikerne bare har 60 sekunder på seg på å framføre sitt budskap om utvalgte sentrale klimaspørsmål.

Arrangør er Klimavalg 2013, en kampanje hvor Naturvernforbundet, sammen med mer enn 50 andre organisasjoner jobber for å sette klima på dagsorden for høstens stortingsvalg. Mer om Klimavalg 2013 på http://klimavalg2013.no/

Vel møtt på Torgallmenningen!

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.04.2013

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.