Biskop Halvor Nordhaug talte klimapolitikken midt imot på Klimavalgfesten.

Biskop Halvor Nordhaug talte klimapolitikken midt imot på Klimavalgfesten. Foto: Lars Ove Kvalbein

Klimavalgfest vel gjennomført

Sinne og kampvilje preget flere av appellene på ”Klimavalgfesten” som ble holdt lørdag 20. april 2013 på Torgallmenningen i Bergen. Både Gabriel Fliflet i Naturvernforbundet og Vågard Erdahl Nyaas i Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja avviste i sterke ordelag ethvert vedtak om å konsekvensutrede områdene i nord for olje- og gass utvinning. Samtidig satt Arbeiderpartiets delegater i Oslo på sitt landsmøte hvor akkurat det sto på dagsorden.

Men ikke bare miljøbevegelsen tok til orde for å spare natur og klima. Biskopen i Bjørgvin Halvor Nordhaug kom med et ferskt budskap fra Kirkemøtet i Kristiansand 11. – 16. april hvor en etisk forvaltning av de norske petroleumsressursene og Statens pensjonsfond utland

sto på dagsordenen. Kirken ønsker at politikerne tar initiativ til å nedsette en nasjonal kommisjon hvor alle store samfunnsgrener deltar, … ”fra politisk hold, fra næringslivet, forskning, fagbevegelsen, kultur, livssyns- og religiøse organisasjoner, for å fokusere på det som skjer og det ansvaret vi har”.

De store linjene i klimasaken ble trukket av professor emeritus Sigbjørn Grønås, medlem i Besteforeldrenes klimaaksjon, som påpekte at fossilindustrien må pålegges høyere skatt for den forurensning deres produkter påfører kloden. Lars Ove Kvalbein i Bærekraftige liv på Landås talte om de nære mulighetene for deg og meg. Andre dagligdagse rutiner som slett ikke betyr at livene våre blir fattigere, heller tvert imot.

Politikerne var selvfølgelig også invitert. I ett minutts appeller fikk de presentere klimavennlig politikk i sine valgprogrammer. Sivilsamfunnet var til stede med en rekke stands.

Men ”Klimavalgfesten” handlet ikke bare om alvorsord. Rundt appellene var det flettet et bredt program med sang, musikk og dans. Fremført av alle aldere, fra de minste barna som sang ” Barn av regnbuen” og ”Morgendagens søsken” til Klimabesteforeldrene med sin rapp: … ”Så kjære politikere styr de to, oljeville Lund og Borten Moe!” Barn fra Paradis skolekorps spilte en munter fanfare før hvert avsnitt i programmet, og musikere fra Grieg Akademiet bidro med svingende toner. Gabriel Fliflet og Ove Thue sang hver noen kraftfulle sanger, og tilslutt inntok en stor gruppe voksne dansere plassen med inspirerende internasjonale danser.

Hvis ”Klimavalg 2013” på kort tid har klart å samle over 60 organisasjoner rundt et knippe klimakrav, og i Bergen og Hordaland stablet på bena et slikt arrangement, kan politikerne begynne å lure om grasrota akter å gå foran dem med klimasaken.

Arrangørene var: Besteforeldrenes Klimaaksjon Bergen og Hordaland, Naturvernforbundet Hordaland, Framtiden i våre Hender Bergen, Bjørgvin bispedømme, Changemaker Bergen, Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja Bergen/Hordaland, Bergen Natur og Ungdom, og Spire Bergen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.04.2013

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.