Bergen med klimaendringer.

Bergen, havstigning, klima, Norge, konsekvenser.

Ole Brumm-politikk gir bilkaos

- Ja, takk begge deler, sa Brumm da han ble tilbudt melk eller honning. Om vi gjør som Ole Brumm og velger både mer vei og mer kollektivtransport blir resultatet vekst i biltrafikken.

I BT 26. mars gleder fylkesordføreren og byutviklingsbyråden seg over nedgang i andel bilreiser. Det ville Naturvernforbundet også ha gjort, dersom politikerne hadde ført en politikk som gjorde at nedgangen ble varig.

Men Byrådet og Fylkestinget gjør det motsatte. Gang på går de inn for bygging av nye veier og utvidelse av eksisterende. Det gjelder utvidelser i retning Sotra, Norhordland, Arna og Os.

Transportforskerne er tydelige: Veibygging i pressområder gir vekst i biltrafikk. En eventuell køreduksjon er kun midlertidig, fordi økt kapasitet spises opp av de nye bilreisene den genererer.

Bilen har ofte fordeler for den reisende som buss og bane ikke kan slå. Derfor vil for mange foretrekke bil, selv om det finnes et brukbart kollektiv- og sykkeltilbud ved siden av. Resultatet blir køer, klimagassutslipp og giftlokk.

Når politikere bruker bygging av bybane som miljøalibi når de vil bygge vei, så lurer de seg selv og befolkningen. Ekstra bilreiser er økt miljøbelastning, selv om man samtidig får økt kollektivandel.

Veibygging fortrenger satsing på gange-, sykling og kollektivtrafikk. Veier er dyrt og budsjettene er begrenset. Allerede med dagens veianlegg har vestlandsk samferdsel et enormt vedlikeholdsetterslep. Mange veier trenger sikringstiltak.

Hvis politikerne velger nye motorveier i alle retninger og monsterbroer til milliarder, hvordan vil de da få råd til storstilt satsing på alt det andre? Veier konkurrerer også om areal med de mer miljøvennlige transportformene. I Bergen er areal en knapphet, iallefall om man ikke ønsker å rive hus eller rasere friluftsområder.

Det er bra dersom nedgangen i bilreiser oppmuntrer Byrådet og Fylkestinget til å satse mer på kollektivtrafikk og sykkelveier. Men vi frykter at de tar det til inntekt for at byens og fylkets samferdselspolitikk er på riktig spor. Det er den ikke før de følger rådene fra fagmiljøene for pressområder som Bergen: Ikke øk veikapasiteten. Ikke bygg nye motorveier. Bruk pengene på å gjøre det enklere å gå, sykle og reise kollektivt.

Lenke til artikkelen på bt.nohttp://www.bt.no/meninger/debatt/Ole-Brumm-politkk-gir-bilkaos-3088097.html#.UzSg2a2KDpA

Artikkelen ble sist oppdatert: 28.03.2014

Bergen med klimaendringer

Ole Brumm-politikk gir bilkaos

28.03.2014 | Sist oppdatert: 28.03.2014

Oljefriinformasjonsmøte og visning i Bergen

19.03.2014 | Sist oppdatert: 01.04.2014

Innen 2020 kan man ikke bruke fossil olje som oppvarmingskilde i husholdninger. Hvordan går man frem for å velge en god alternativ oppvarmingsløsning? Få med deg informasjonsmøter i klimauka i Bergen og les mer på oljefri.no.

Se bildene

Fargerik oljetank på vandring

07.02.2014 | Sist oppdatert: 07.02.2014

En fargerik oljetank ble sendt videre fra Radøy og Lindås til Askøy til Bergen til inspirasjon og forundring. Nå har vi lagt ut bildene slik at du kan se hvordan den ble fraktet.