Foto: Naturvernforbundet

Oljekritikk i BT

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

- Vi kan ikke utvinne alle olje- og gassressursene vi har funnet. Det var budskapet i hovedoppslaget på næringslivssidene i Bergens Tidende (BT) lørdag 2. juni. Nestleder i Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Vågard Erdahl Nyaas fikk tale oljeindustrien midt imot i det første store oppslaget med en oljekritisk vinkling på lenge.

Etter at Naturvernforbundet i Hordaland og Bergen skrev til BTs leserkontakt og BT lovet å ta med seg innspillene våre har artikkelserien "Dynka i olje" begynt å rulle. Vi forventer at det kommer flere oppslag med som viser de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet.

I lørdagens BT uttalte leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, at Naturvernforbundet vil gjøre klima til en valgkampsak i det kommende stortingsvalget for at folk skal stemme på partier som ikke vil åpne for mer oljeleting enn den som alt er gjort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.06.2012

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.