Foto: Naturvernforbundet

Oljekritikk i BT

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

- Vi kan ikke utvinne alle olje- og gassressursene vi har funnet. Det var budskapet i hovedoppslaget på næringslivssidene i Bergens Tidende (BT) lørdag 2. juni. Nestleder i Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Vågard Erdahl Nyaas fikk tale oljeindustrien midt imot i det første store oppslaget med en oljekritisk vinkling på lenge.

Etter at Naturvernforbundet i Hordaland og Bergen skrev til BTs leserkontakt og BT lovet å ta med seg innspillene våre har artikkelserien "Dynka i olje" begynt å rulle. Vi forventer at det kommer flere oppslag med som viser de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet.

I lørdagens BT uttalte leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, at Naturvernforbundet vil gjøre klima til en valgkampsak i det kommende stortingsvalget for at folk skal stemme på partier som ikke vil åpne for mer oljeleting enn den som alt er gjort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.06.2012

Hansenpåskjerm

10 grunner til å innføre karbonavgift til fordeling

04.04.2014 | Sist oppdatert: 16.10.2015

Karbonavgift til fordeling (KAF) er et tenkt alternativ til karbonhandelen. Der sistnevnte skaper profitt for enkelte godt plasserte forretningsaktører, er tanken bak KAF derimot å generere midler “tilbake til folket” i tillegg til å senke utslippene.

Gabriel Fliflet

Dårlig nytt om Flesland

28.03.2014 | Sist oppdatert: 28.03.2014

- Avinors beslutning om ny terminal er dårlig nytt for alle som er opptatt av hvordan det skal gå med klimaet på kloden, sier styremedlem i Naturvernforbundet i Hordaland, Gabriel Fliflet, til NRK