Foto: Naturvernforbundet

Oljekritikk i BT

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

- Vi kan ikke utvinne alle olje- og gassressursene vi har funnet. Det var budskapet i hovedoppslaget på næringslivssidene i Bergens Tidende (BT) lørdag 2. juni. Nestleder i Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Vågard Erdahl Nyaas fikk tale oljeindustrien midt imot i det første store oppslaget med en oljekritisk vinkling på lenge.

Etter at Naturvernforbundet i Hordaland og Bergen skrev til BTs leserkontakt og BT lovet å ta med seg innspillene våre har artikkelserien "Dynka i olje" begynt å rulle. Vi forventer at det kommer flere oppslag med som viser de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet.

I lørdagens BT uttalte leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, at Naturvernforbundet vil gjøre klima til en valgkampsak i det kommende stortingsvalget for at folk skal stemme på partier som ikke vil åpne for mer oljeleting enn den som alt er gjort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.06.2012

James 2

Karbonavgift til begeistring

07.02.2014 | Sist oppdatert: 23.01.2015

Fysiker, klimaforsker og tidligere NASA ansatt James Hansen besøkte Bergen, da Naturvernforbundet nylig inviterte til Naturlig onsdag om «Karbonavgift til fordeling / Fee and dividend»

Naturligonsdaghansenbeskjært

Naturlig onsdag 5. februar er flyttet til Logen Bar

04.02.2014 | Sist oppdatert: 26.01.2021

På grunn av praktiske omstendigheter måtte vi på kort varsel flytte morgendagens Naturlig onsdag fra HUB Bergen til Logen Bar. Fordelen er at alle som har fått plass i 3. etasje på streaming vil nå få plass i hovedrommet. Det er fortsatt begrenset antall plasser så dersom ingen melder avbud, er det fortsatt ingen plasser. Det er mulig å streame foredraget hjemmefra på naturvernforbundet.no/direkte

Naturligonsdaghansenbeskjært
James Hansen og toppolitikere på Naturlig onsdag

Vil en karbonavgift til fordeling være løsningen for klimaet?

20.01.2014 | Sist oppdatert: 26.01.2021

I klimatoppforhandlingene har ennå ikke ført til avtaler som er forpliktende nok til å unngå alvorlige klimaendringer. Klimaforsker James Hansen har derfor lansert et økonomisk virkemiddel som han tror vil få støtte blant befolkningen og de nødvendige reduksjonene av klimagassutslipp. 5. februar kan du få stille James Hansen spørsmål på direkten.