Foto: Naturvernforbundet

Oljekritikk i BT

Naturvernfobundet Hordaland forventer at de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet vil bli satt tydeligere på dagsorden, også i BT.

- Vi kan ikke utvinne alle olje- og gassressursene vi har funnet. Det var budskapet i hovedoppslaget på næringslivssidene i Bergens Tidende (BT) lørdag 2. juni. Nestleder i Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja, Vågard Erdahl Nyaas fikk tale oljeindustrien midt imot i det første store oppslaget med en oljekritisk vinkling på lenge.

Etter at Naturvernforbundet i Hordaland og Bergen skrev til BTs leserkontakt og BT lovet å ta med seg innspillene våre har artikkelserien "Dynka i olje" begynt å rulle. Vi forventer at det kommer flere oppslag med som viser de miljø- og klimaskadelige konsekvensene av norsk oljevirksomhet.

I lørdagens BT uttalte leder i Naturvernforbundet i Bergen, Sivert Straume, at Naturvernforbundet vil gjøre klima til en valgkampsak i det kommende stortingsvalget for at folk skal stemme på partier som ikke vil åpne for mer oljeleting enn den som alt er gjort.

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.06.2012

Hans Kleivdal innleder på Naturlig onsdag 5.10.2016.

Kva er eigentleg grøn industri?

09.01.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Onsdag 5. oktober hadde Naturvernforbundets faggruppe for bygg og energi invitert til Naturleg onsdag på Litteraturhuset i Bergen. Temaet for kvelden var grøn industri. Korleis kan ein drive industri som støttar opp under det moderne samfunnet utan å gå på bekostning av naturen? Kva skal til for å oppnå ein reelt bærekraftig industri?

Byråden diskuterer med etatene på Naturlig onsdag 2.3.2016

Fra Grønn strategi til klimahandling

24.06.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Avtalen etter Klimatoppmøtet i Paris sender et svært sterkt signal til Norge og resten av verden om å fjerne utslippene våre helt, så raskt som mulig. I 2015 la Bergen Kommune ut sitt høringsutkast til Klima- og energihandlingsplan frem mot 2050. Hva forplikter Bergen seg til? Og hvor effektive er egentlig klima- og energihandlingsplaner? Dette var tema for Naturvernforbundet Hordalands månedlige arrangement Naturlig onsdag 2. mars.

CC0 Public Domain , pixabay
Vi skal ikke ha uendelig vekst i varetransport

Godsterminalen bør bli der den er!

13.05.2016 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Hvor mye gods skal hver enkelt av oss forbruke? Må virkelig godsterminalen flyttes ut av sentrum til stor skade for dem som rammes, for å gi plass til økende godstransport?

FOE COP15 demo3

Innfør en stigende karbonavgift og del den ut til folket!

29.01.2016 | Sist oppdatert: 29.01.2016

Er det overhodet mulig å fase ut fossilt brensel raskt nok til å unngå katastrofe? Klimaavtalen fra Paris kan bli en milepæl i kampen mot klimaendringene, dersom alle land legger seg i selene for å kutte utslippene raskt.