• Hordaland

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

Rykende fersk klimarapport

FNs klimapanels rapport sammenfatter kunnskapen til verdens klimaforskere i en hovedrapport. Første del av den femte hovedrapporten blir lansert på fredag 27. september. 2. oktober kl 19:00 kommer Eystein Jansen en av rapportens hovedforfattere på Naturlig onsdag. Naturlig onsdag arrangeres nå på HUB Bergen.

Klimaforskning og media

Eystein Jansen er forskningsdirektør ved Bjerknessenteret og professor i paleoklimatologi*, vitenskapen om de klimatiske forhold i tidligere perioder av  Jordhistorien (Store norske nettleksikon).  Med seg har han Jill Johannessen som har forsket på norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimatoppmøtet i Sør-Afrika i 2011.

Eystein Jansen forskningsdirektør ved Bjerknessenteret

Gjør noe

Vi i Naturvernforbundet er opptatt av å gjøre kunnskap om til handling. Sivert Straume leder i klima og transportgruppen vil fortelle om hvordan gruppen jobber lokalt for å redusere Hordalands klimagassutslipp.

Les mer om Naturlig onsdag: Hete nyheter: klimaforskning og media i vår kalender og på Facebook. Ønsker du å bli invitert på til våre Facebook-hendelser meld deg inn i facegruppen Naturvernforbundet - Det skjer.

Tidligere ble Naturlig onsdag arrangert på Krystall Bar. I høst ble Naturlig onsdag flyttet til de sjarmerende lokalene til gründerhuset HUB Bergen. Fotograf: Nils Olav Mevatne

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.09.2013

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.