• Hordaland
  • Se Youtube videoer fra Naturlig onsdag "Hansens forslag - en løsning for klimaet?"
James Hansen på skjerm

Fikk du ikke vært med på forrige Naturlig onsdag, men vil gjerne vite hva som ble sagt? Eller har du lyst til å få sett dem igjen. Nå har opptakene blitt redigert og lagt ut på Youtube.

Lurer du på hva i huleste hva som skjedde på forrige Naturlig onsdag? Les om arrangementetet her.

Under finner du hele spillelisten med:

• Anders Ekeland presenterer Karbonavgift til fordeling
  • Professor Gunnar Eskeland kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • James Hansen svarer Heikki Holmås (SV), Ola Elvestuen (V) og Hanna Marcussen (MDG) om karbonavgift til fordeling.
  • James Hansen svarer Eskeland og salen om karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Politikerne kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Gunnar Eskelands snuoperasjon:vi bør ta utfordringen fra James Hansen!
  • Salen og panelet diskuterer Karbonavgift til fordeling

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.10.2015

Naturlig Onsdag - 04.12.2013 på the Hub - Er tett rett?

27.12.2013 | Sist oppdatert: 21.01.2014

Første onsdag hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland den åpne møteplassen Naturlig onsdag. Temaet for desembers Naturlige Onsdag, arrangert på The Hub, omhandlet bygg, energi og hvordan forskriftene kan bygge oppunder miljøvennlige bygg til lands. Dette er særlig aktuelt da en ny energirevisjon av teknisk byggforskrift er foreslått, hvor endelig høring rundt dette skjer i løpet av 2014. Samlingen ble titulert "er tett rett?", ettersom trenden går i retning av mer tette, godt isolerte bygg som mange intuitivt er skeptisk til.

3 fyringstips(1)

Fyrer du rett?

18.12.2013 | Sist oppdatert: 18.12.2013

Når snøen faller og temperaturen synker godt under 0 er det mange som hygger seg foran peisen. Mange vet likevel ikke hvordan man skal fyre riktig. Derfor har Naturvernforbundet laget en instruksjonsvideo for rett vedfyring sammen med Miljødirektoratet, Feiermesternes Landsforening og Norsk Varme.

Arild Haukeland og Vibeke Døsvik Haukeland På utsiden av sitt nybygde hus i malingsfritt Osp.

Familieprosjekt miljøhus

Miljøengasjement og bygginteressen gjorde sitt til at familien Døsvik Haukeland virkelig tok sats når de skulle bygge seg hus på Lindås. Huset i malingsfritt osp ble godt isolert med et vannbårent varmesystem drevet av solfanger, vedovn med vannkappe og luft til vann varmepumpe. Familien storkoser seg i sitt nye hjem.

Ertettrett-Naturligonsdag (1 of 1)
Det er klart for ny Naturlig onsdag:

Er tett rett? Hvordan bør vi få lov til å bygge?

27.11.2013 | Sist oppdatert: 28.11.2013

Alle som bygger skal følge kravene i de tekniske forskriftene. Hvordan bør de nye tekniske forskriftene bli for at vi skal kunne bygge mest mulig miljøvennlig? Naturvernforbundet inviterer til åpent møte neste onsdag kl 19:00 på HUB-Bergen.