• Hordaland
  • Se Youtube videoer fra Naturlig onsdag "Hansens forslag - en løsning for klimaet?"
James Hansen på skjerm

Fikk du ikke vært med på forrige Naturlig onsdag, men vil gjerne vite hva som ble sagt? Eller har du lyst til å få sett dem igjen. Nå har opptakene blitt redigert og lagt ut på Youtube.

Lurer du på hva i huleste hva som skjedde på forrige Naturlig onsdag? Les om arrangementetet her.

Under finner du hele spillelisten med:

• Anders Ekeland presenterer Karbonavgift til fordeling
  • Professor Gunnar Eskeland kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • James Hansen svarer Heikki Holmås (SV), Ola Elvestuen (V) og Hanna Marcussen (MDG) om karbonavgift til fordeling.
  • James Hansen svarer Eskeland og salen om karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Politikerne kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Gunnar Eskelands snuoperasjon:vi bør ta utfordringen fra James Hansen!
  • Salen og panelet diskuterer Karbonavgift til fordeling

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.10.2015

Askøy tok over oljestafettpinnen fra Lindås og Radøy

14.10.2013 | Sist oppdatert: 17.02.2014

For to uker siden lanserte Lindås og Radøy Oljefri. Denne uka stod Askøy kommune for tur. Fylkesordfører i Hordaland, Tom Christer Nilsen, var tilstede for å fortelle hvorfor fylkeskommunen støttet lanseringen av Oljefri på Askøy. 600 brev er blitt sendt ut til boligeiere med oljetank, oljefyr eller parafinkamin. Påmeldingene strømmet inn til informasjonsmøte om oljefyring, og onsdag snakket innlederne til en fullsatt kommunestyresal.

Eystein Jansen forteller om den siste rapporten

Det var hett nytt på Naturlig onsdag i oktober

11.10.2013 | Sist oppdatert: 11.10.2013

Fredag 27. september ble første del den femte klimarapporten til FNs klimapanel (IPCC) offentliggjort. Eystein Jansen en av hovedforfatterne presenterte funnene på første onsdag i oktober for en lydhør forsamling. Resultatet av forskningen for rapporten viste at en kan med over 95 % sikkerhet si at global oppvarming er menneskeskapt. Klimaforsker Jill Johannessen fortalte om mediedekning av klimatoppmøtet i Sør-Afrika, mens naturvernforbundets Sivert Straume snakket om viktigheten av å si "Nei".

NaturligonsdagEysteinJansenfacebookcover

Rykende fersk klimarapport presenteres på Naturlig onsdag i oktober

24.09.2013 | Sist oppdatert: 25.09.2013

På fredag 27. september lanseres første del av FNs klimapanels rapport. Eystein Jansen en av hovedforfatterne gjester Naturlig onsdag neste uke. Han vil fortelle om hvordan klimaforskere flest forventer at fremtidens klima vil bli, med særlig vekt på land i sør. Medieforsker Jill Johannessen vil sammenlikne norsk og sør-afrikansk mediedekning av klimaforhandlingene.

Kristin Halvorsen(2)

Hevet stemmen for klimaet

26.08.2013 | Sist oppdatert: 26.08.2013

Lørdag 24. august toget 70 personer over Torgalmenningen og minnet både velgere og politikere om klimasaken. Appeller, ansiktsmaling, kunstinnslag, musikk, hydrogenteknologi og solceller bidro til det samme.