• Hordaland
  • Se Youtube videoer fra Naturlig onsdag "Hansens forslag - en løsning for klimaet?"
James Hansen på skjerm

Fikk du ikke vært med på forrige Naturlig onsdag, men vil gjerne vite hva som ble sagt? Eller har du lyst til å få sett dem igjen. Nå har opptakene blitt redigert og lagt ut på Youtube.

Lurer du på hva i huleste hva som skjedde på forrige Naturlig onsdag? Les om arrangementetet her.

Under finner du hele spillelisten med:

• Anders Ekeland presenterer Karbonavgift til fordeling
  • Professor Gunnar Eskeland kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • James Hansen svarer Heikki Holmås (SV), Ola Elvestuen (V) og Hanna Marcussen (MDG) om karbonavgift til fordeling.
  • James Hansen svarer Eskeland og salen om karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Politikerne kommenterer Karbonavgift til fordeling
  • Debatt: Gunnar Eskelands snuoperasjon:vi bør ta utfordringen fra James Hansen!
  • Salen og panelet diskuterer Karbonavgift til fordeling

Artikkelen ble sist oppdatert: 16.10.2015

Oljesandkake med fornybar glasur

Skitten energipolitikk med grønn, fornybar glasur

09.05.2012 | Sist oppdatert: 09.05.2012

Sammen med Natur og Ungdom og Besteforeldreaksjonen demonstrerte Naturvernforbundet i Bergen og Hordaland for olje- og energiminister Ola Borten Moe hva regjeringens energipolitikk egentlig består av: Stikk hodet i sanden for klimaendringene, ta opp mest mulig olje, gass og kull og pynt det hele med fagre ord om satsing på fornybar energi.

BTs oljejubel

24.04.2012 | Sist oppdatert: 24.04.2012

De gode innspillene fra Naturvernforbundet skal vi ta med oss videre, svarer nyhetsleder i Bergens Tidende (BT), Marit Holm, i avisen 22. april 2012. I et brev til BTs leserkontakt problematiserer Naturvernforbundets Sivert Straume og Signe Sandberg at norsk presse ukritisk jubler over nye oljefunn, når det vesentlige er at det er dårlig nytt for mennesker som lever i klimasårbare strøk. Makter BT å se sammenheng mellom hjemlig oljejubel, klodens klimaproblemer og miljøteknologiens trange kår?

Fly
Kronikk:

Flesland på anabole stereoider?

16.01.2012

Klimaeffekten av nordmenns flyreiser er nå like stor som klimaeffekten fra alle norske privatbiler til sammen. Ny flyplassutbygging vil gi kapasitet til å ta imot ti millioner passasjerer. Utslippsveksten vil utligne alle tiltak som skal redusere klimautslippene i Bergen kommune.