• Hordaland
  • Trefiberisolasjon – et naturlig valg
Ole Mathias Lygren eier Lygra Gjestegård og leder firmaet Idealbygg

Ole Mathias Lygren eier Lygra Gjestegård og leder firmaet Idealbygg. Foto: Jorunn Vallestad

Trefiberisolasjon – et naturlig valg

Under Naturvernforbundet i Hordalands årlige strategihelg holdt daglig leder av Idealbygg, Ole Mathias Lygren, for øvrig også eier av nydelige Lygra gjestegård, foredrag om trefiberisolasjon. Idealbygg har selv tatt i bruk det naturlige isolasjonsmaterialet i byggingen av Bergens første enebolig med passivhusstandard. Foredraget var svært interessant og tok for seg trefibers gylne fordeler.

Lygren holdt et velinformert foredrag hvor aktuelle aspekter som isolasjon, varmeledningsevne, kuldebroer, fuktproblemer, energibruk, U-verdi og miljø var på tapetet.

I motsetning til den velkjente glavaisolasjonen, som oftest er mineralull bestående av små glassbiter, er trefiber et helt naturlig materiale. Det kan derfor ved byggets avhending, ende den økologiske sirkelen og resirkuleres fullstendig. Trefiberisolasjon kan komme både i trykkfast form som settes inn i veggen på velkjent måte, eller i en myk bomullsaktig form som blåses inn i konstruksjonen.

I tillegg til å være en fornybar ressurs, har trefiber andre ypperlige egenskaper som gjør den velegnet som isolasjonsmateriale. Den har lav varmeledningsevne, som betegnes med den greske bokstaven lambda, λ [W/(mK)]. Jo lavere λ er, jo bedre isolasjon. Med en λ = 0,038, er den på lik linje med glava, særlig tatt i betraktning at kuldebroer lett kan oppstå gjennom uforsiktig ”dunking” av glavaisolasjon. Som Lygren påpekte, er det ikke nødvendigvis materialet som er det viktige for isolasjonen, men de millioner på millioner av små lukkede luftcellene i materialet. Luftcellene begrenser varmestrømmen, og gir oss det vi kaller isolasjon – enten fra høye eller lave temperaturer. Trefiber har masse lukkede luftceller, og egner seg derfor som isolasjon. Utvinningen av trefiber er også betraktelig mer energieffektiv enn for eksempel mineralull, som bruker glass resirkulert ved 1450 °C, samt annen varmebehandling for å gjøre det om til sammenhengende plater.

Trefiberisolasjon er miljøvennlig, energieffektivt, resirkulerbart, har gode isolasjonsegenskaper, er brannresistant og lyddempende. I tillegg klør det ikke, så selv elektrikerne blir fornøyde.

Men som med alle materialer finnes det alltid hensyn å ta. Det er alltid viktig å lese seg opp eller konsultere fagpersonell i forkant av utføringen.

Gjøres det rett, fungerer det - både for deg og naturen!

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.04.2013

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.