• Hordaland
  • Vil en karbonavgift til fordeling være løsningen for klimaet?

James Hansen og toppolitikere på Naturlig onsdag

Vil en karbonavgift til fordeling være løsningen for klimaet?

I klimatoppforhandlingene har ennå ikke ført til avtaler som er forpliktende nok til å unngå alvorlige klimaendringer. Klimaforsker James Hansen har derfor lansert et økonomisk virkemiddel som han tror vil få støtte blant befolkningen og de nødvendige reduksjonene av klimagassutslipp. 5. februar kan du få stille James Hansen spørsmål på direkten.

NB! Arrangementet er flyttet til Logen Bar, Ole Bulls plass 6.

Verdens mest kjente klimaforsker James Hansen har lansert et enkelt avgiftssystem som kan være grunnmuren i løsningen av klimakrisen: karbonavgift til fordeling, (fee & dividend). En avgift legges på utvinning av fossile drivstoff. Alle inntektene betales direkte ut til hver enkelt innbygger med et likt beløp. De fattigste og de som handler klimavennlig vil tjene på det.

- Er dette den løsningen som kan samle sterk folkelig støtte?
- Vil det fungere i praksis?

På Naturlig onsdag 5. februar kl 19:00 på (NB!) Logen Bar, Ole Bulls plass 6, kan du få stille James Hansen spørsmål selv.

Gå ikke glipp av et spennende program som inkluderer:

James Hansen direkteoverført på Skype.

Politiske kommentarer:
• Ola Elvestuen (V)
• Hanna Marcussen (MDG)
• Heikki Holmås (SV)

Økonomiske kommentarer:
•Anders Ekeland
•Gunnar Eskeland (NHH)

Møteleder: Gunnar Wiederstrøm & Yael Harlap

Skaff deg sitteplass til et helt unikt arrangement på http://deltager.no/hansen

Om Naturlig onsdag
Første onsdag kl 19:00 hver måned arrangerer Naturvernforbundet Hordaland Naturlig Onsdag.

Arrangementet er gratis og alle er hjertelig velkommen. Del gjerne arrangementet med venner og kjente. Facebookhendelsen finner du her.

Artikkelen ble sist oppdatert: 26.01.2021

Prosjekt: Energismart

Få gratis energiråd

26.02.2019 | Sist oppdatert: 26.02.2019

Bruker du mer energi enn du ønsker? I samarbeid med studenter ved Høgskolen på Vestlandet gir vi nå igjen gratis energirådgivning til boligeiere i Bergen, men vær rask. Det er begrenset med plasser!

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Naturlig onsdag november 2016

Har vi glemt biologien i all teknologien?

15.03.2017 | Sist oppdatert: 06.09.2017

Visste du at vår egen skog lagrer mer karbon per kvadratmeter enn tropisk regnskog? Hvorfor er vi da så opptatt av å verne skog i andre land, men ikke hjemme? Dette var noen av spørsmålene som samlet 60 personer i Boksalongen 2. november 2016 for å få med seg dette møtet, arrangert av Naturvernforbundets ressursgruppe for klima og transport i Hordaland.