• Hordaland

Energisparing bedre enn monstermaster

Kan energieffektivisering i Bergen gjøre kraftlinjene i Hardanger overflødig? Statsminister Jens Stoltenberg mottok den 10.08.2010 ett brev fra Naturvernforbundet som etterlyser utredning av energieffektivsting som alternativ til monstermaster og sjøkabel.

11.08.2010

Formålet med kraftlinjene er å sikre kraftsyningen til Bergen. I stedet for å diskutere luftspenn eller sjøkabel, kan energieffektivisering gjøre kraftlinjene i Hardanger overflødig. Dermed kan miljøskadelige inngrep unngås og energien brukes mer effektivt. Dersom de økonomiske midlene til mastene i stedet hadde blitt anvendt av Enova til energieffektivisering, kunne samsvaret mellom energibehovet i regionen og forsyningssituasjonen blitt forbedret. Energieffektivisering er enda ikke sett på som ett fullverdi alternativ til kraftlinjene gjennom Hardanger.

- I stedet for et stort naturinngrep kan pengene gå til forbrukerne gjennom å støtte enøk tiltak i husholdningene, bedrifter og offentlige virksomheter. Da sparer vi Hardangernaturen og får glade strømkunder med lavere strømregninger, sier Lars Haltbrekken - leder i Naturvernforbundet.

Statsnett har rollen som systemansvarlig, og dermed ansvaret for systemsikkerheten i Tradisjonelt har dette vært løst ved å øke energikapasiteten. I stedet kan Statnetts investeringer gå til energieffektivisering.

- Regjeringen må tenke nytt i kraftpolitikken. Statnett må få mulighet til å se på helheten, ikke bare kraftlinjer. Pengene de disponerer kan komme samfunnet til stor nytte gjennom å bruke dem til å redusere energiforbruket, sier Haltbrekken.

Som ett annet alternativ til kraftlinjer legger Statnett frem forslaget om mobile gasskraftverk, som har blitt brukt i Midt Norge. Innkjøp og installasjon av mobile gasskraftverk har en kostnad på 2,3 milliarder, og vil maksimalt kunne utgi ett bidrag på 1,2 TWh. Om pengene derimot anvendes til energieffektivisering, vil vi kunne oppnå et produkt på oppimot 6 TWh. Mobile kraftverk gir dessuten store utslipp av klimagassen Co2.

Naturvernforbundet krever derfor i brevet til Stoltenberg at energieffektivisering i Bergensområdet utredes samtidig med sjøkabelalternativet.Brevet til Statsminister Jens Stoltenberg ligger her.

Brev til Jens Stoltenberg (205 Kb)

Artikkelen ble sist oppdatert: 25.11.2010

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.