• Hordaland

Får ikke bygge kraftverk i urørt natur i Fjellstølen

Fjellstølen kraftverk blir ikke bygget. Utbyggingen ville ført til store negative virkninger i til nå urørt natur. Naturvernforbundet Hordaland har enda en grunn til å feire på lørdagens førjulsfest.

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har besluttet og ikke gi Blåfall AS tillatelse til å bygge ut kraftverk i Fjellstølen.  Les mer her.

Fjellstølen ligger i et vanskelig tilgjengelig område uten bilvei, og er omringet av urørt natur. I en tid der den urørte naturen er stadig minkende og under press, blant annet som følge av energiproduksjon og veibygging, er det desto viktigere å ta vare på den urørte naturen vi har. Naturvernforbundet Hordaland gikk derfor ut mot utbygging av Fjellstølen. Les hele høringsuttalelsen om søknaden til kraftverk i Fjellstølen her.

Vi i Naturvernforbundet Hordaland er glad for at NVE støtter oss i at Fjellstølen bør vernes. Vi vil jobbe for at det blir vernet også i fremtiden. Naturmangfoldsgruppen har dette året skrevet en rekke høringsuttalelser for å verne sårbare vassdrag fra utbygging. På lørdag kan vi feire at vi har blitt hørt i flere av sakene.

NB! Illustrasjonsbilde er tatt fra Nærøyfjorden og ikke Fjellstølen.

Vil du være med i naturmangfoldsgruppen for å verne flere vassdrag og sårbare naturområder?  Skriv e-post til hordaland@naturvernforbundet.no med navn, e-post og telefonnummer så setter vi deg i kontakt med gruppen.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.05.2014

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.