Forespørsel om lokalkunnskap

ill. (Foto: Alexander Hovland)
I forbindelse med innspill til fylkesdelsplanen for små vannkraftverk trenger kraftgruppen din lokalkunnskap.

Hordaland Fylkeskommune skal utvikle en fylkesdelsplan for små vannkraftverk i Hordaland og har sendt ut en forespørsel til referansegruppene om lokalkunnskap om de geografiske underområdene.

Av relevanse er en generell beskrivelse av området og dagens situasjon, opplysninger om det biologiske mangfoldet, inngrepsfrie områder, verneområder, friluftsliv, jakt og fiske, landskap, evt. andre opplysninger.

Underområdene: 1. Masfjorden 2. Modalen-Eksingedalen 3. Voss 4. Ulvik-Eidfjord 5. Sørfjorden 6. Samlafjorden 7. Strandebarm - Jondal 8. Kvinnherad 9. Samnanger - Vaksdal 10. Fusa 11. Stord - Tysnes 12. Røldal 13. Matre - Åkrafjorden

Fordi bearbeiding tar en del tid, ber vi om at dere kommer med evt. innspill så fort som mulig og helst innen slutten av August.

Svar sendes til hordaland@naturvern.no

Vedlagte filer:

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.