Fornøyd så langt

Sollikamben i forkant av Tverberg, foto: www.vossnow.net/
Fylkesmennene i Sogn og Fjordane og Hordaland sitt forslag til øvingsområde for snøscooter på Tverberg i Voss kommune ble ikke godkjent. Naturvernforbundet Hordaland og Voss Naturvernlag er så langt fornøyd med avgjørelsen.

I sin avgjørelse legger Fylkesmannen i Hordaland vekt på at området var konfliktfullt i forhold til grunneiere, men også friluftsinteresser blir nevnt. Forslaget møtte stor motstand og 13 av totalt 15 uttalelser var negative til å ta i bruk Tverberg til snøscooteropplæring.

- vi er svært fornøyd med avgjørelsen om å ikke godkjenne det foreslåtte området på Tverberg. Vi er likevel bekymret over at det først og fremst var konflikten mellom grunneiere som lå til grunn for avgjørelsen og ikke hensynet til et relativt inngrepsfritt område, sier Pål Erdal i Voss Naturvernlag.

I sin uttalelse påpeker de at slike øvingsområde bør kunne kombineres med faktiske snøscooteroppgaver ved de virksomhetene som driver med sporkjøring og transport langs allerede etablerte traséer.

- Det går for eksempel an å satse på felles bruk av øvingsområde i lag med den militære opplæringen

Fylkesmannen vil nå samarbeide videre med Voss kommune for å finne andre aktuelle forslag og legger til grunn at enighet mellom grunneiere må være en forutsetning for nye forslag.

- Vi vil følge med videre i denne prosessen og håper at fylkesmannen denne gang også tar hensyn til de konsekvensene et slikt inngrep vil medføre på natur og miljø, avslutter Erdal.

Norway-3611382_1920

Kritisk til nye oppdrettsannlegg i Hardanger

28.04.2021 | Sist oppdatert: 10.11.2021

Oppdrettsselskapa Eide Fjordbruk og Lingalaks har søkt om å ta i bruk to nye område i Samlafjorden. Naturvernforbundet Hordaland og Naturvernforbundet i Kvam er svært kritisk til planane.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019 | Sist oppdatert: 20.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017 | Sist oppdatert: 24.04.2018

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.