Naturskattejakt i Hordnesskogen 2. oktober 2016

Naturskattejakt i Hordnesskogen 2. oktober 2016. Foto: Mona Maria Løberg

Les om Naturskattejakt i Hordnesskogen!

Søndag 2. oktober 2016 inviterte Hordnesskogens venner og Naturvernforbundet Hordaland til en aktivitetsdag for barnefamilier og andre, i det fantastiske natur- og friluftsområdet Hordnesskogen, som definitivt er verdt å ta vare på!

Vi samarbeidet med Hordnesskogens Venner om planlegging og gjennomføring av en større aktivitetsdag i Hordnesskogen 2. oktober. Naturvernforbundet Hordaland bidro med en rekke Naturgledeaktiviteter for barn og voksne (naturskattejakt, sopptur og naturkartlegging) som del av aktivitetsdagen, i tillegg til å bidra i koordinering og annonsering av aktivitetsdagen som sådan.

Foto: Mona Maria Løberg

Til manges forbauselse og begeistring, strålte sola hele dagen, og de mer enn 2000 personene som tok turen til skogen denne dagen, storkoste seg mens de fikk lære om det flotte som finnes i deres nærnatur.

Naturskattejakt
Omtrent 240 personer tok utfordringen med å identifisere artene i Naturvernforbundet Hordaland sitt "naturskattekart", med mulighet for å bli med i trekningen av medlemskap i Naturvernforbundet, som blant annet inkluderer én ukes gratis prøvekjøring av elsykkel. 2 heldige vinnere fikk familiemedlemskap. Tusen takk til våre frivillige, Petter Inge Nes, Ragnhild Gya, Ida Margrethe Uggerud, Elise Eidset, Honoria Bjerknes Hamre, Hans Sindre Rein og Linda Thoresen for at de hjalp til med å få i stand en så suksessfull dag ute i det fri!

Image

Naturguider (f.v.) Elise Eidset og Ida Margrethe Uggerud veileder de som ville prøve seg på Naturskattejakt i Hordnesskogen. Ikke med på bildet: Ragnhild Gya som også hjalp til med dette.

Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin

Deltakelse på Naturgledeaktiviteter er en strålende måte å få erfaring, bli kjent med andre hyggelige og engasjerte frivillige, og bidra til å spre kunnskap om naturen gjennom frivillig engasjement! Omtrent 60 frivillige har blitt med i fylkeslaget vårt, og det finnes et hav av ting du kan engasjere deg i hos oss. Vil du vite mer? Du kan lese om våre grupper av frivillige , og ta gjerne kontakt på hordaland@naturvernforbundet.no om du ønsker å engasjere deg, eller lurer på noe.

Image
Naturvernforbundet Hordaland sin stand i Hordnesskogen 2.10.2016. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin

I løpet av dagen var mange innom vår stand, og de fikk lære om hvordan de selv kan engasjere seg for å ta vare på viktige natur- og friluftsområder. Andre ble med på sopptur eller naturkartlegging med økolog Christian Mong

Ingen av Jernbaneverkets anbefalte alternativer for godsterminal er i tråd med en bærekraftig utvikling som ivaretar hensyn til naturmangfold og globale klimamålsetninger. I stedet bør dagens terminal på Nygårdstangen moderniseres, sammen med grundigere utredning av muligheter for byutvikling over  en eksisterende terminalen.

Naturvernforbundet Hordaland deltok for å spre kunnskap og engasjement om nærnaturen til flere. Vi benyttet denne anledningen til å fortelle om behovet for en bærekraftig utvikling som ivaretar hensyn til naturmangfold og globale klimamålsetninger, både i valg av plassering av godsterminal i Bergen og i valg av transportmiddel når man reiser til jobben. Les Naturvernforbundet Hordaland sin høringsuttalelse om godsterminalen her.

Image

F.v.: Sopptur med Ole Tjugen fra Soppforeningen, og naturkartlegging med økolog Christian Mong. Foto: Borgar Emanuelsen Bohlin

Les mer om ressursgruppene våre, og meld deg inn !

---------------------------------------------------------

Gjennom prosjektet Naturglede i Hordaland har vi inviterert til flere slike Naturgledeturer i 2015 og 2016, med vekt på lette turtraséer og spennende opplegg for naturglade i alle aldre! Les mer om tidligere turer .

---------------------------------------------------------

Naturglede Hordaland var i 2016 støttet med midler av Hordaland Fylkeskommune og Miljødirektoratet.

Endelausmarka, ny motorvei på E39 Rådal Foto Statens vegvesen Hawkeye
LANSERER VISJON FOR BERGEN 2030

Nok er nok av bit for bit!

11.06.2019

Bit for bit bygges naturen vår ned - også i Bergen. Siden 2010 har areal tilsvarende hele Bergen sentrum gått fra grønt til grått. "Gode, Grønne Bergen - en by for bier og bergensere" er Naturvernforbundet Hordalands visjon for et Bergen som i 2030 er Norges grønneste storby, en by der natur ikke lenger ødelegges bit for bit.

Oystesevassdraget-reddet

Regjeringen bevarer Øystesevassdraget

28.08.2017

Regjeringen gikk i dag inn for å bevare det unike Øystesevassdraget i Hordaland. Enestående elvenatur er nå reddet. – Dette er en stor seier! Øystesevassdraget er en nasjonal perle, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

DNS 2016_powerpoint (27 of 29)

Nå kan du melde deg på!

01.02.2017

Verdier i vann og på land er et undervisningsopplegg for 4.-7. trinn utarbeidet av Naturvernforbundet Hordaland med støtte fra Den naturlige skolesekken. Her finner du informasjon og påmelding for skoler som vil bruke nærnaturen som klasserom, og frivillige som vil spre kunnskap og engasjement om naturen til skoleelever som naturguide i Naturvernforbundet Hordaland.

29649683123_ec8a234193_o

Les om Naturskattejakt i Hordnesskogen!